Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T10:56:18+01:00
X - cena towaru przed podwyżką
x +0,1x= 1,1x - cena towaru po pierwszej podwyżce o 10%
1,1x + 0,1*1,1x = 1,1x + 0,11x= 1,21 x - cena towaru po drugiej podwyżce 10%


tj.1,1x - po I podwyżce
1,21x - po II podwyżce

Obliczam o ile % zwiększyła się początkowa cena towaru
Układam proporcję:

1x - 100%
1,21x - ?

? = [ 1,21x *100%] : 1x
? = 121 %


100% - 121% = 21%

Poczatkowa cena towaru zwiekszyla sie o 21% po dwukrotnej podwyżce o 10%
2009-11-22T10:56:34+01:00
X + 10%x + 10% * (x + 10%x) = x + 1/10 x + 1/10 * (x + 1/10x) = 11/10 x + 1/10 * 11/10x = 11/10x + 11/100x= 121/100 x = 1 i 21/100 x

1 i 21/100x - x = 21/100
21/100 = 21 %

odp.: Zwięszyła się o 21%
2009-11-22T10:59:09+01:00
X + 0,1x = 1,1x
1,1x + 0,1*1,1x = 1,21x
121%x-100%x = 21%x

Cena początkowa wzrosła o 21%.