Odpowiedzi

2009-11-22T11:43:31+01:00
W starożytnej demokracji prawo do głosu mieli tylko mężczyźni.
Jeden sprzeciw ,,WETO" od razu odrzucało ustawę dziś decyduje większość głosów.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T12:00:29+01:00
1. Demokracja ateńska była demokracją bezpośrednią, nie znano instytucji demokracji pośredniej.
2. W demokracji około 1/6 obywateli miała prawa obywatelskie. W dzisiejszych demokracjach ma je olbrzymia większość. W Polsce są to obywatele którzy ukończyli 18 lat i mają prawa wyborcze. Prawa wyborczego nie mają: osoby skazane prawomocnym wyrokiem, osoby uznane prawomocny orzeczeniem za chore psychiczne, obcokrajowcy
3. W Atenach nie było partii politycznych, które bronią interesów różnych grup obywateli, stąd nie rozwinął się system przedstawicielski.
4. W demokracji ateńskiej o obsadzie większości urzędów decydowało losowanie. W demokracjach dzisiejszych jest to z reguły rezultat wyborów, czyli realizacja woli większości obywateli.
5. Kobiety w Atenach były pozbawione praw obywatelskich. Dzisiejsze demokracje oferują kobietom prawa obywatelskie (generalnie rozumiana jako prawa wyborcze). Walczyły o nie kobiety XIX i XX wieku. W USA kobiety otrzymały prawa wyborcze w 1920 r., w Wielkiej Brytanii w 1928 r., a w Szwajcarii i Portugalii bardzo późno, dopiero w latach – odpowiednio – 1971 i 1974 r.
6. W Atenach mieli prawa tylko obywatele. Cudzoziemcy i kobiety były dyskryminowane, nie posiadły żadnych praw.



Pozdrawiam ;]
1 5 1