1) Napełniona po brzegi donica z ziemią waży 15kg, a napełniona do połowy - o 37% mniej. Ile waży ziemia, a ile donica?

2) Płot dookoła działkiletniskowej wykonano z jednakowych desek, które mają kształt prostopadłościanu o wymiarach 1,5m x 1dm x 2cm. Łączna objętość wszystkich zużytych desek wynosi 1,5m sześciennego. Ile puszek farby o pojemności 1 litra należy zakupić na pomalowanie tego płotu, jeżeli 1 litr farby wystarcza na pomalowanie 8m kwadratowych powierzchni? Pliso wszystkie obliczenia ;D Nie żydzę punktów więc proszę o dobre odpowiedzi ;D Z góry dzięki.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T15:11:13+01:00
Zad.1.
x - waga donicy
y - waga ziemi "po brzegi"

x + y = 15kg
x + 1/2y = 63% * 15kg

63/100 * 15kg + 1/2y = 15kg
x + 1/2y = 63/100 * 15kg

1/2y = 15kg - 9,45kg
x + 1/2y = 63/100 * 15kg

1/2y = 5,65kg
x + 5,65kg = 9,45kg

y = 11,3kg
x = 3,8kg

Odp: Donica waży 11,3kg, a ziemia 3,8kg.

Zad.2.
1,5m * 1dm * 2cm = 1,5m * 0,1m * 0,02m = 0,003m³
1,5m³ / 0,003m³ = 500 (Ilość desek)

1,5m * 1dm * 500 = 1,5m * 0,1m * 500 = 75m² (Powierzchnia do pomalowania)
75m² * 2 = 150m² (Bo trzeba pomalować z obu stron)

150m² / 8m²/l = 18,75l

Odp: Trzeba kupić 19 PUSZEK takiej farby.
2009-11-22T15:17:51+01:00
1) Napełniona po brzegi donica z ziemią waży 15kg, a napełniona do połowy - o 37% mniej. Ile waży ziemia, a ile donica?

100%-37%=63%
63%*15kg=9,45kg

15kg-9,45kg=5,55kg - tyle waży połowa ziemi

5,55kg*2=11,1kg - tyle waży ziemia
15kg-11,1kg=3,9kg - tyle waży donica

2) Płot dookoła działki letniskowej wykonano z jednakowych desek, które mają kształt prostopadłościanu o wymiarach 150cm x 10cm x 2cm. Łączna objętość wszystkich zużytych desek wynosi 1,5m sześciennego. Ile puszek farby o pojemności 1 litra należy zakupić na pomalowanie tego płotu, jeżeli 1 litr farby wystarcza na pomalowanie 8m kwadratowych powierzchni?

objętość jednej deski = 0,003m3
1,5m3 : 0,003m3 = 500 desek

wysokość 150cm
szerokość 10cm
grubość 2cm

pomalowano tylko dwie największe powierzchnie płotu (wys. x szer.) i górną część
150*10*2=3000cm2=30dm2=0,3m2
10*2=20cm2=0,2dm2=0,002m2
0,3m2+0,002m2=0,302m2
0,302m2*500 = 151m2

151m2:8m2= 18 i 7/8, czyli trzeba kupić 19 puszek