Pan Jan Nowak inwestuje na giełdzie za pośrednictwem pewnego biura maklerskiego. Za każdą zrealizowaną transakcję kupna lub sprzedaży biuro pobiera prowizję w wysokości 1,5% wartości transakcji. Pan Nowak zainwestował 20000 zł kupując 180 akcji spółki A po 12,5 zł za akcję, a resztę przeznaczył na kupno akcji spółki B po 20 zł za akcję. Osobno zapłacił prowizję. Po pewnym czasie, gdy za akcję spółki A płacono po 16 zł 40 gr, a akcje spółki B wzrosły o 18% w stosunku do ceny kupna, pan Nowak złożył w biurze maklerskim zlecenie sprzedaży wszystkich posiadanych akcji. Zanim jednak zlecenie zostało wykonane, akcje spółki B potaniały o 5% w stosunku do ostatnio notowanej ceny.
oblicz:
a) ile akcji spółki B kupił pan Nowak?
b) po jakiej cenie zostały sprzedane akcje spółki B?
c) o ile procent wzrosła cena akcji spółki A?
d) jaką kwotę otrzymał pan Nowak po sprzedaży wszystkich swoich akcji?
e) w jakiej wysokości zapłacił prowizję?
f) jaki zysk(w złotówkach oraz procentowy) osiągnął pan Nowak na tej transakcji?

Jeżeli ktoś zrobi 60 pkt leci:) z góry bardzo dziękuje :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-22T15:30:42+01:00
Pan Jan Nowak inwestuje na giełdzie za pośrednictwem pewnego biura maklerskiego. Za każdą zrealizowaną transakcję kupna lub sprzedaży biuro pobiera prowizję w wysokości 1,5% wartości transakcji.
Pan Nowak zainwestował 20 000 zł kupując 480 akcji spółki A po 12,5 zł za akcję a resztę przeznaczył na kupno akcji spółki B po 20 zł za akcję. Osobno zapłacił prowizję.
Po pewnym czasie, gdy za akcje spółki A płacono po 16 zł 40 gr, a akcję spółki B wzrosły o 18% w stosunku do ceny kupna, pan Nowak złożył w biurze maklerskim zlecenie sprzedaży wszystkich posiadanych akcji. Zanim jednak zlecenie zostało wykonane, akcje spółki B potaniały o 5% w stosunku do ostatnio notowanej ceny.
Oblicz :
a) Ile akcji spółki B kupił pan Jan?
20 000 zł-inwestycja
480 akcji spółki A po 12,5 zł =480*12,5=6 000zł
a resztę na ak. spółki B po 20 zł : 20 000-6 000=14 000zł
14 000zł:20zł=700 akcji

b) po jakiej cenie zostały sprzedane akcje spółki B?
118%*20zł=1,18*20=13,60zł
95%z13,60zł=0,95*13,60=22,42zł

c) o ile procent wzrosła cena akcji A?
12,50 wzrost do 16 zł 40 gr
wzrost o 3,90zł
3,90/12,50 *100%=31,2%

d) jaką kwotę otrzymał pan Jan po sprzedaży wszystkich akcji ?
480*16,40 zł+700*22,42zł=7872zł+15694zł=23566zł

e) W jakiej wysokości zapłacił prowizję ?
prowizje od kupna:1,5%z20 000zł=0,015*20000zł=300zł
prowizje od sprzedaży:1,5%z23566zł=353,49
300zł+353,49zł=653,49zł

f ) Jaki zysk ( w złotówkach oraz procentowy) osiągnął pan Jan na tej transakcji ?
zysk:23566zł-20000zł-653,49zł=2912,51zł
2912,51zł/20000zł *100%=14,56%
30 4 30
2009-11-22T15:37:13+01:00
A)
480 * 12,5zł = 6 000zł
20 000zł - 6 000zł = 14 000zł
14 000zł / 20zł = 700
b)
118% * 20zł = 1,18 * 20 = 13,60zł
95% * 13,60zł = 0,95 * 13,60 = 22,42zł
c)
16,40zł - 12,50zł = 3,90zł
3,90zł / 12,50zł * 100% = 31,2%
d)
480 * 16,40 zł + 700 * 22,42zł = 7 872zł + 15 694zł = 23 566zł
e)
1,5% * 20 000zł = 0,015 * 20 000zł = 300zł
1,5% * 23 566zł = 353,49zł
300zł + 353,49zł = 653,49zł
f)
23 566zł - 20 000zł - 653,49zł = 2912,51zł
2912,51zł / 20 000zł * 100% = 14,56%
9 4 9