Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T16:06:49+01:00
X- wiek ojca
11 lat - wiek starszego syna
y- wiek młodszego syna


x=2(11+y)
x+20=(11+20)+(y+20)

x=22+2y
22+2y+20=(11+20)+(y+20)

x=22+2y
2y+42=y+51

x=22+2y
2y-y=51-42

x=22+2y
y=9

x=22+2*9
y=9

x=40
y=9

Ojciec ma 40 lat, a młodszy syn 9 lat
41 4 41
2009-11-22T16:12:25+01:00
............. Teraz ; W przyszłości (za 20 lat)
--------------------------------------------------------------
Tata : 2 * (x+11) ; 2* (x+11) +20
--------------------------------------------------------------
Syn
młodszy : x ; x + 20
--------------------------------------------------------------
Syn
starszy : 11 ; 31

Do tego zadania będzie potrzebna tabelka, taka jak powyżej.
Ehh nie może mi ona za Chiny dobrze wyjść. Jak przerysujesz ją sobie i oddzielisz kreskami wierszy i kolumny, to powinno Ci to wyjść przejrzyście :) "Teraz" od "przyszłości" oddzieliłam średnikiem

W treści zadania mamy podane, że starszy syn ma teraz 11 lat.

Wiek młodszego syna jest nieznany, więc ma on teraz x lat.

Tata ma teraz dwa razy więcej lat, niż mają razem chłopcy. Czyli jeśli dodamy do siebie wiek synów i pomnożymy wynik przez dwa, otrzymamy wiek taty:
2*(x+11)

Teraz przyszłość. Starszy syn ma teraz 11 lat. Czyli za 20 lat będzie mieć 31.

Młodszy syn ma teraz x lat. Za 20 lat będzie ich miał:
x + 20

Natomiast tata, jeśli teraz ma 2 * (x+11) lat, to za 20 lat będzie miał: 2* (x+11) +20

Z treści zadania wiemy, że za 20 lat tata będzie miał tyle lat ile mają w sumie jego synowie, również w przyszłości. Możemy więc ułożyć równanie:

2* (x+11) +20 = x+20+31 Opuszczamy nawias, redukujemy..
2x + 22 + 20=x + 20 + 31
x = 51 - 42
x = 9

Wiek młodszego syna wynosi 9 lat.
A wiek ojca? Podstawiamy za x = 9 do:
2 * (x+11) (bo tyle lat ma ojciec teraz)
2x + 22 = 2*9 + 22 = 18 + 22 = 40

Odp.: Młodszy syn ma 9 lat, a ojciec 29.

Mam nadzieję, że się nie pomyliłam.
Pozdrawiam.
16 3 16