1. W restauracji do rachunku doliczany jest siedmioprocentowy napiwek. Do rachunku państwa Kucharskich doliczono 6,65 zł napiwku. Ile złotych państwo Kucharscy zapłacili za obiad?

2. W tłusty czwartek piekarz upiekł 2000 pączków. 30% sprzedała cukiernia Bajaderka, a resztę cukiernia Szarlotka. O ile procent więcej pączków sprzedano w Szarlotce?

3

Odpowiedzi

2009-11-22T16:13:14+01:00
1.
7% - 6,65 zł
100% - x

x = 100 × 6,65 : 7
x = 95 zł
odp. Państwo Kucharscy zapłacili za obiad 95 zł

2.Podchwytliwe ale łatwe
70 % - 30 % = 40 %
Sprzedano o 40% więcej pączków w Szarlotce
2009-11-22T16:15:57+01:00
1.
doliczany 7% napiwku

Czyli można to tak rozwiązać:

7% * x = 6,65
7 setnych * x = 6,65 / *100
7 * x = 665 / :7
x = 95

Odp. Zapłacili za obiad 95 zł.

2.
w Bajaderce - 30%
w Szarlotce - 100% - 30% = 70%

O ile więcej pączków sprzedano w Szarlotce ?

70% - 30% = 40%

Odp. O 40 %.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T16:21:31+01:00
Zad1
7 %=6,65zł
100%--x
x=100*6,65zł:7=95 zł
za obiad zapłacono 95 zł

zad2
100%-30%=70%
70%-30%=40 %
szarlotka sprzedała o 40 % więcej pączków