Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T16:21:27+01:00
Polska leży w środkowej Europie (świadczy o tym chociażby znajdowanie się na naszym terytorium geog. Środka Europy). Najdalej na płn wysuniętym punktem jest przylądek Rozewie (54o50’ N) , na płd – szczyt Opołonek w Bieszczadach (49o N), na wsch – kolano rzeki Bug (24o08’ E), natomiast na zach – kolano rzeki Odra niedaleko miejscowości Cedynia (14o07 E).

Powierzchnia Polski zajmuje 312 685 km2, natomiast terytorium jest o 22,5 tyś km2 większe. Pod względem obszaru Polska w Europie ma 9 miejsce a na świecie 69. Granice naszego kraju zostały ustalone po II wojnie światowej (z niewielką zmianą koło Przemyśla) i tak oto obecnie najdłuższą granicę mamy od płd z Czechami 790 km. Od płd. Graniczymy również ze Słowacją – 539 km. Nasza zach granica wynosi 467 km (z Niemcami). Od wsch graniczymy z Ukrainą (529 km), Białorusią (416 km) oraz z Litwą (103 km). Natomiast od płn z Rosją – 210 km i z morzem – 528 km. Przed przełomem lat 80/90 graniczyliśmy tylko z trzema państwami – ZSRR, Czechosłowacją oraz NRD.

Nasze położenie jest korzystne z punktu widzenia ekonomicznego, gdyż łączymy bogate państwa Europy zach. z zasobnymi w surowce krajami wsch. Jednak politycznie na to patrząc nie bardzo, gdyż niejednokrotnie staliśmy na drodze konfliktów zachodu ze wschodem.
2009-11-22T16:23:30+01:00
Europa Zachodnia i mapka w załączniku
2009-11-22T16:27:45+01:00
Polska zajmuje północno-wschodnią cześć świata.
W Europie Polska znajduje się w Centrum, poprzez to możemy wyróżnić plusy i minusy.
Pozciągłość południkow i równikowa Polski:
a) na wschód- kolano Bugu na wschód od Horodła 24² i 10'E
b) na zachód- kolano odry na zachód od Cedyni 14² i 10: E
c) na północ- przylądek Rozewie 54² i 50' N
d) na południe- szczyt Opołonek 49²N

Ta potega dróga oznacza stopmie.. Zamiast tego wpisz symbol stopni:)