Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-22T20:43:27+01:00
Gleba to powieszchniowa warstwa skorupy ziemskiej.Podlegaja ciaglym przemianom spowodowanymi czynnikami nturalnymi lub pod wplywem dzialalnosci ludzi.
Glebe niszczy:
1.EROZJA-polega na mechanicznym niszczeniu powierzchni ziemi spowodowane czynnikami zewnetrznymi, wyroznimy erozje wodna i wietrzna
2.WYCINANIE LASOW-czlowiek odslnia glebe i przyczyni sie do do szybszej erozji
3.ZMIANY STOSUNKOW WODNYCH NA DANYM TERENIE- wywolane przez czlowieka w duzej mierze albo nadmiernie wysusza glebe albo z bardzo nawadnia
4.ZLE PROWADZONE MELIORACJE
5.WYDEPTYWANIE GLEBY PRZEZ ZWIERZETA I LUDZI-nadmierny wypas owiec
6.ZAJMOWANIE TERENOW POD BUDOWNICTWO
7. BUDOWA DROGI TRS KOMUNIKACYJNYCH
Przez degradacje gleb nalezy rozumiec pogorszenie się ich wlasciwosci i spadek wartosci, co przejawia się przede wszystkim obnizeniem zyznosci. Na okreslenie stopnia degradacji gleb wprowadzono okreslenia gleb zdrowych, chorych i martwych. Gleby zdrowe zdrowe to gleby, w ktorych prawidlowo funkcjonuje uklad czynnikow biologicznych(organizmy glebowe ), fizycznych (struktura gleby ) i chemicznych (makro- i mikroelementy glebowe ). Do gleb chorych zalicza się gleby zniszczone erozja, zanieczyszczone, majace zmniejszone wlasciwosci biologiczne, do nich naleza rowniez gleby wyjalowione, pozbawione wielu skladnikow i wymagajace odpowiedniego nawozenia. Gleby martwe to gleby pozbawione zycia i zdolnosci produkcyjnych. W niewielkich ilosciach występują one w warunkach naturalnych w poblizu czynnych wulkanow lub na pustyniach. Czesciej jednak sa rezultatem dzialalnosci czlowieka haldy przemyslowe na usypiskach kopalnianych lub jako luzne, nie dajace sie zagospodarowac lotne piaski. Głownymi przyczynami degradacji gleb sa skazenia przemyslowe i komunikacyjne, chemizacja rolnictwa, chemiczne metody walki ze szkodnikami oraz niewłaściwe metody uprawy. Skazenia przemyslowe i komunikacyjne dostaja sie do gleby przez powietrze lub wode . Przykladem sa kwasne deszcze, zawierajace zwiazki siarki i prowadzace do zmiany kwasowosci gleby i spadku jej zyznosci. Olbrzymi udzial w degradacji gleb ma samo rolnictwo. Szkodliwy dla gleb wplyw mechanizacji i chemizacji rolnictwa bywa czesto negowany i bagatelizowany.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-22T20:47:08+01:00
- wylewanie świeków komunalnych.
- kwaśne deszcze
- wycinka lasów
- opadanie pyłów, gazów, saplin na terenach miejskich i w oklolicach
1 5 1