Wypracowanie na jeden z tematów (wybrać)...maxymalnie 2 str A4 , minimalnie 250 słów:
Tematy:
1) Scharakteryzuj starogrecki ideał rycerza
2) Wybierz jedną z mitycznych opowieści i na jej podstawie omów najważniejsze cechy mitu
3) Omów najważniejsze tematy i motywy poezji Horacego
4) Porównaj koncepcje bóstwa w mitologi i boga w Biblii
5) Problem cierpienia - omów w kontekście księgi Hioba
6) Scharakteryzuj obraz miłości w Biblii

2

Odpowiedzi

2009-11-23T12:16:22+01:00
3 w satyrach ośmieszał drobne wady i ułomności człowieka w listach poruszałtematy z dziedzin z zakresu poetyki, w księgach piesni tematy stanowiły kobiety miłości i refleksje.Typowym motywem Horacego jest Exegi monumentum czyli stawiam sam sobie pomnik
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T12:35:52+01:00
5)Problem cierpienia-w kontekście księgi Hioba

Księga Hioba przedstawia cierpienie jako próba wiary.Jest to opowieść o tragicznym losie bohatera,który boleśnie doświadczony przez Boga traci dobytek,wszystkie dzieci,a sam zapada na trąd.Mimo ogromnych cierpień nie wyrzeka się Boga.Zostaje nagrodzony:odzyskuje zdrowie i mienie,ma także nowe potomstwo.
Hiob jest symbolem cierpliwości w cierpieniu,uważania wiary na nadrzędną sprawę w życiu człowieka.Uczy nas tego,że nawet jeśli dotkniemy dna,trzeba i można się od niego odbić.Nie możemy poddać się bez walki.Dodatkowo pokazuje nam ile może sprawić głęboka wiara w Boga.
Tłumacząc na nasz język można wywnioskować,że żując w cnocie nie unikniemy cierpienia jednakże możemy uzyskać spokój w cierpieniu.
Jeżeli cierpienie jest niezawinione tak jak u Hioba,to nie dręczą nas wyrzuty sumienia i ze spokojem możemy znosić swój los i żywic nadzieję na lepsze jutro.


1) idealny rycerz:
-walczy za wiarę,króla i ojczyznę i jest im oddany
-jest lojalny
-doskonale zna rzemiosło wojenne i opanował sztukę walki
-jest heroiczny i waleczny,nie rezygnuje z dalszej walki nawet w chwili całkowitej klęski
-czuje się odpowiedzialny za swoich podwładnych
-dba o honor rycerski
-nie jest tolerancyjny wyznaniowo
-gromi i nienawidzi nieprzyjaciół
-jest pyszny
-okrutny i egoistyczny
-pogardza życiem,gdyż jest to tylko epizod
-nigdy nie obraca się do wrogów plecami
-dobrze urodzony


3)najważniejsze motywy i tematy poezji Horacego

Horacy zalecał umiarkowane podejście do otaczających spraw,podkreślał przemijanie człowieka,dlatego uważał,że czas powinien on spędzac,w taki sposób by umilic sobie swe kruche życie.

Twórczośc Horacego:
-epody(krótkie utwory o treści politycznej)
-satyry(ośmieszające wady i ludzkie słabości)
-pieśni zwane również odami(utwory religijne,biesadne,wiersze do przyjaciół,wiersze do kochanek,refleksje na temat śmierci)
-listy(dużo filozofii)


2) funkcje mitów
a.poznawcza(wyjaśnia niezrozumiałe zjawiska przyrody np.mit o Demeter i Persefonie tłumaczył następstwo pór roku)
1 5 1