1. W linii prostej z Poznania do Częstochowy jest 231km. Samochód jedzie z Poznania do Częstochowy. Czy przebyta przez niego droga również musi być równa 231km. Czy może być dłuższa?
Czy może być krótsza.

2. Konrad szedł wokół kwadratowego placu o boku 10m. wyszedł z punktu A, doszedł do B, stamtąd do C i w końcu do D, gdzie się zatrzymał
a)Jaką drogę przeszedł?
b)Jaka była odległość między początkiem a końcem marszu

3.W czasach Kopernika,gdy uczeni dyskutowali,czy Ziemia porusza się, czy nie,wysuwano następujące argumenty:
* gdyby Ziemia się kręciła,ptaki nie trafiałyby do swoich gniazd
*Ktoś,kto by podskoczył,lądowałby w innym miejscu,bo ziemia uciekała by mu zpod nóg.
*wiałby straszliwy huragan, ponieważ powietrze nie jest przymocowane do ziemi i zostawałoby z tyłu...
Wyjaśnij , na czym polegał błąd w rozumowaniu osób wysuwających powyższe argumentyy.

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-23T15:29:07+01:00
1. może być dłuższa ponieważ drogi niekoniecznie zbudowane są w linie prostej
2. przeszedł drogę 10 m odleglość wynosila 40 m od punktu a do d
3.- nie uwzgledniali ruchu ziemi wokol wlasnej osi, nie uwzgledniali, ze ruch ziemi jest rozlozony na dobe i na 1 rok , materia krazy we wschechswiecie , caly uklad sloneczny jest w ruchu wiec nie tylko ziemia sie porusza
18 3 18
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T15:29:42+01:00
1. Jeśli w linii prostej jest 231 km, to jadąc z jednego miasta do drugiego możemy pokonać drogę równą lub większą od 231 km, nigdy mniejszą.

2. Rozumiem, że chodzi o kwadrat ABCD, w którym litery to jego kąty.
A więc przeszedł trzy długości boków (3*10m=30m)

Znalazł się wtedy 10m od początku. Proponuję ci narysować sobie to zadanie, kwadrat 10x10 i oznaczyć kąty ABCD i będziesz wiedział o co chodzi.

3. Ziemia kręci się, ale robi to na tyle wolno, że żaden z wymienionych przykładów nie może zaistnieć.
20 4 20