Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T15:37:24+01:00
Sporofit u paproci dominuje, bo:
-jest to trwalsze pokolenie, w porównanie do gametofitu żyje o wiele dłużej,
-zaawandowana budowa organowca.

cykl:
Mamy sobie sporofit, w zarodni produkowane sa zarodniki, następnie zarodnia pęka i zarodniki( w wyniku podziału mejotycznego) wysypują się na glebę, z dorodnych warunkach wyrasta plechowaty gametofit, który jest jednopienny, tam następuje zapłodnienie poprzez przedostanie się plemników do rodni, po zapłodnieniu mamy zygotę, następnie wyrasta sporofit.

Na przykładzie paprotki zwyczajnej.
3 4 3
  • AMP
  • Początkujący
2009-11-23T15:45:39+01:00
U paproci sporofit to okazała roślina składając się z korzenia,łodygi i liścia.Na spodniej stronie liścia znajdują się zarodnie z zarodnikami .Po ich dojrzeniu wypadają one na ziemie.Wyrasta z nich sercowate przedrośle,na którym znajdują się rodnie i plemnie.W obecności wody dochodzi do zapłodnienia i powstaje zygota,a z zygoty zarodek,z kórego wyrasta młody sporofit.U paprotników pokoleniem dominującym jest sporofit (pokolenie bezpłuciowe),a ustępującym gametofit.