Odpowiedzi

2009-11-23T16:23:32+01:00
Segmentacja rynku to wyodrebnienie wzglednie jednorodnych grup (klas, kategorii) konsumentow wg roznych kryteriow (zmiennych segmentacyjnych): demograficznych, ekonomicznych, psychospolecznych, ktore upodabniaja ich postepowanie na rynku
Kryteria segmentacji
-kryterium geograficzne - wyznacza region, stopien urbanizacji danego rynku lokalnego (miasta roznej wielkosci, tereny wiejskie), klimat
-kryterium demograficzne-okresla wiekk plec wielkosc i etap cyklu zycia rodziny
-kryterium ekonomiczno-spoleczne - uwzglednia dochod, zawod, wyksztalcenie, stan posiadania gospodarstwa domowego
-kryterium prychospoleczne-bierze pod uwage styl zycia motywacje i postawy hierarchie wartosci normy estetyczne
-kryterium okreslajace sposob postepowania na rynku - określa:
*konsumentow kupujacych dany towar regularnie lub okazjonalnie
*konsumentow dla ktorych wazne są: jakosc produktu, wysoki poziom uslug handlowych
*konsumentow ktorzy sa uzytkownikami danego produktu lub nie uzywaja tego produktu, potencjalnych uzytkownikow
*konsumentow ktorzy maja informacjena temat danych produktow lub tez sa nieswiadomi

(notatka z lekcji marketingu ;P )