Mam zadania z matematyki którego nie rozumiem ;/
Pomożecie? Dam sporo punktów więc myślę że się skusicie.I jeśli możecie to wytłumaczcie.Są to ułamki
a)²₃+⁵₇=i mamy to rozpisać
Dam przykład jaki jest w zadaniu czego nie kumam
¹₃+³₄=⁴₁₂+⁹₁₂=¹³₁₂=1¹₁₂
teraz juz napisze inaczej nie znakami matematycznymi tylko slownie

b) pięć szóstych+cztery dziewiąte=
c) pięć ósmych+siedem dziesiątych=
d) dwie całe i trzy czwarte+jedna trzecia=
e)6całych osiem dziewiątych+2całe i jedna dziesiąta=

dam teraz na odejmowanie a myślę ze jak wytłumaczycie to se poradze.
f) trzy czwarte-dwie piate=
piec ósmych- dwie piąte=
g) 1cała i pięć szóstych-trzy ósme
h) 5całycych i siedem dziewiątych-1 cała i jedna druga
i) 8całych jedna druga - 2całe i diwe piąte
j) 8 całych trzy czwarte-2całe siedem dziesiątych
k) 5całych jedna czwarta- 1cała i sześć szóstych
l) 2 całe dziewięćdziesiątych+3całe siedem pietnastych

Sorki dam 30 pkt za zadanie pomyliło mi sie jak dawalam

2

Odpowiedzi

2009-11-23T16:30:50+01:00
B)5/6+4/9=15/18+8/18=23/18=1cały i 3/18
sory ale za mało punktów jak cchesz to moge ci ful zrobic ja dasz wiecej punktów jak chcesz mozesz to usunąć
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T16:44:39+01:00
A)²₃+⁵₇= ¹⁴₂₁+ ¹⁵₂₁=²⁹₂₁
chodzi o to, że mianowniki (czyli indeksy dolne, czyli liczba pod kreską ułamkową) musisz je doprowadzić do wspólnej postaci. Czyli musisz znaleźć jedną, najmniejszą liczbę, tórą można podzielić przez trzy i przez siedem. W tym przypadku, dla trójki i siódemki jest to 21. więc zapisujesz sobie 21 w mianowniku. Następnie, musisz do tego dopasować licznik, żeby wyszła taka sama część liczby (np. ¹₂ to to samo co ²₄). Więc kiedy masz 21, dzielisz je przez 3 (bo ²₃) i mnożysz przez dwa. Stawiasz plus i to samo robić z liczbą ⁵₇ czyli 21:7*5=15.

b) pięć szóstych+cztery dziewiąte= ⁵₆₊⁴₉=¹⁵₁₈₊⁸₁₈=₂₃
z resztą zadań sobie poradzisz, są takie same (wybacz, ale wystarczająco dużo czasu zajęło mi wytłumaczenie, a trening czyni mistrza ;))
odejmowanie:
robisz to samo
f) trzy czwarte-dwie piate=¹⁵₂₀₋ ⁸₂₀=⁷₂₀
piec ósmych- dwie piąte=²⁵₄₀⁻¹⁶₄₀
g) 1cała i pięć szóstych-trzy ósme= 1⁵₆- ³₈= 1²⁰₂₅- ⁹₂₅= 1 ¹¹₂₅

Mam nadzieje, że zrozumiałeś/łaś :)