Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T19:10:33+01:00
W atenach mogli głosowac tylko mężczyźni i najczęściej wybierali jednogłośnie.zgromadzenie zaś odbywało się na AGORZE!
2009-11-23T19:19:05+01:00
Proponuję rozpisać to w formie tabelki. Po jednej stronie demokracja ateńska, po drugiej obecna.
Ateny:
- demokracja bezpośrednia (każdy obywatel miał wpływ na rządy)
Polska:
- demokracja pośrednia (obywatele rządzą państwem za pomocą swoich przedstawicieli)
Ateny:
- Nie istnieją partie polityczne, ponieważ każdy obywatel mógł zabrać głos osobiście na wzgórzu Pnyks
Polska:
- Istnieją partie polityczne
Ateny:
- Głosować mogli tylko mężczyźni, którzy mięli ukończone 20 lat i ich rodzice byli ateńczykami.
Polska:
- Pełnoletniość, a wraz z nią prawo do głosu nabywa się w wieku 18 lat, zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
Ateny:
Większość urzędów obsadzano drogą losowania.
Polska:
Urzędy obsadza się w drodze wyborów.
Ateny:
Panowało niewolnictwo. Byli nimi w większości jeńcy wojenni, pomimo to byli oni znacznie lepiej traktowani, niż w innych państwach starożytnych.
Polska:
Niewolnictwo zostało zniesione. Ludzie mogą pracować dla siebie nawzajem pod warunkiem spełnienia warunków umowy. Jego braku strzeże ONZ.
Ateny:
Ostratyzm. Na karę 10 letniego wygnania skazywano osobę podejrzaną o chęć obalenia demokracji i wprowadzenia rządów tyrańskich.
Polska:
Dziś nie stosuje się takich kar, za coś takiego człowiek staje przed sądem. Grozi za to więzienie lub grzywna.

Mam nadzieję, że pomogłam ;))