1. Podaj przykład funkcji, jaką spełnia kwas solny, znajdujący się w soku żołądkowym.

2. Podaj przykład funkcji, jaką spełnia żółć, w procesie trawienia w organiźmie człowieka.

3. Określ znaczenie wątroby w gospodarce hemoglobiny.

4. Określ znaczenie wątroby w gospodarce węglowodanami.

5. Dlaczego spożywanie ciemnego, gruboziarnistego pieczywa ma korzystny wpływ na zdrowie (2 argumenty)

3

Odpowiedzi

2009-11-23T20:23:03+01:00
1)Rozcieńczony kwas solny znajduje się w żołądku człowieka i ssaków - umożliwia trawienie białek.
2)Żółć wspomaga trawienie i wchłanianie tłuszczów oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E, K i F.
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-23T20:26:03+01:00
1. Uaktywnia enzymy trawienne

2. Emulgowanie tłuszczy oraz aktywacja odpowiednich enzymów np. lipazy trzustkowej

3. np.: Syntezuje czynniki krzepnięcia krwi (ogólnie wątroba pełni 4 funkcje: detoksykacyjną, metaboliczną, zapasową, magazynującą)

4. Węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze

5. Jest bogaty w witaminy - szczególnie z grupy B oraz błonnik spełniający w przewodzie pokarmowym rolę "wymiatacza" szkodliwych dla zdrowia substancji. Nie jest zwykłym "zapychaczem" jak białe pieczywo.
1 1 1
2009-11-23T21:42:13+01:00
Kwas solny- zabija bakterie, grzyby itp
Żółć -wspomaga trawienie i wchłanianie tłuszczów oraz witamin
wątroba-hemoglobina-gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.
wątroba- węglowodory-węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
ciemne pieczywo-bo ciemnie pieczywo zawiera duże ilości błonnika.
zawierać cenne witaminy szczególnie z grupy B, mikro i makroelementy).
2 4 2