Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-23T20:35:55+01:00
W strefie umiarkowanej, w której mieszkamy, lata bywają upalne, a zimy dość mroźne. Rośliny, które zdecydowały się żyć w takim klimacie, muszą przystosować się do panujących tu warunków. Wiele jest sposobów na przetrwanie tej niesprzyjającej pory roku.

Drzewa należące do roślin wieloletnich niestety nie mogą “schować” się pod ziemią. Zatem, aby przetrwać niesprzyjający wegetacji okres, a przede wszystkim niedostatek wody uwięzionej w zmarzniętej glebie, “wymyśliły” inne rozwiązanie - właśnie zrzucanie liści. Zrzucając liście drzewo wchodzi w stan spoczynku. Zmniejsza się zapotrzebowanie rośliny na wodę, gdyż liście jej nie wyparowują. W tkankach magazynowane są cukry i tłuszcze, dzięki którym roślina jest odporna na mróz, ustaje fotosynteza.

Jak drzewo dowiaduje się, że właśnie nadchodzi pora na zimowy odpoczynek? Otóż decydują o tym zmiany w długości dnia i nocy. Jesienne “budziki” powodują odpadanie liści, a zegar “wiosenny” mówi roślinom, kiedy należy rozpocząć wypuszczanie zielonych pędów.

Proces odpadania poprzedza starzenie się liści. Jakie zmiany zachodzą wówczas w liściu? Otóż liście zawierają zielony barwnik, chlorofil. Kiedy liść jest koloru intensywnie zielonego, trudno uwierzyć, że pod zielonym barwnikiem kryją się jeszcze inne, dodatkowe barwniki - żółte ksantofile, pomarańczowe karoteny i czerwone antocyjanidyny. Gdy chlorofil zostanie rozłożony, znika kolor zielony, a ujawniają się niewidoczne dotąd pozostałe barwniki.

Liście przybierają teraz piękne, jesienne barwy. Natomiast substancje odżywcze, takie jak skrobia i tłuszcze, magazynowane w liściach, już wcześniej zostały wycofane do pnia i gałęzi. W ogonku liścia, tuż przy łodydze, tworzy się warstwa odcinania, a teraz wystarczy odrobinę silniejszy podmuch wiatru i .... Drzewo, po ciężkiej pracy w sezonie wegetacyjnym jest już gotowe na zasłużony odpoczynek. Stan ten trwa do czasu nadejścia wiosny. Wówczas cała przyroda budzi się z zimowego odrętwienia i spieszy na powitanie wiosny. Wszystkie żywe organizmy, również i drzewa rozpoczynają kolejny cykl swego życia.
1 5 1
2009-11-23T20:35:57+01:00
Ponieważ w naszym klimacie lata są czesto upalne a zimy bardzo mroźne i taki jest sposób na przetrwanie roślin
2 4 2