Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-24T16:13:42+01:00
Poglądy Epikura
- żyć mądrze , bo to zapewni przyjemność ,
- bogowie istnieją , są niezniszczalni i szczęśliwi ,
- nie trzeba bać się bogów , bo są podobni do ludzi ,
- nie lękać się śmierci , ponieważ ona nie dotyczy żywych , a gdy się pojawi nas już nie ma ,
- nie dotyczy ani żywych , a ni zmarłych
- głównym celem jest przyjemność , a zapewni ją brak cierpień fizycznych i " niepokoi duszy " ,
- mądrość jest najważniejszą cnotą i moralnością .
2 5 2
2009-11-24T16:28:12+01:00
Aby być szczęśliwym Według Epikura należy mieć zdrowe ciało i spokojną duszę. Dążenie do życia szczęśliwego polegało na przyjemnościach. Filozofia Epikura traktowana była czynnościowo, dzięki cnocie, rozumowi i wychowaniu miała zapewnić człowiekowi szczęście. Żeby osiągnąć przyjemność należy spełniać dwa warunki: każdy człowiek ma potrzeby o które nie powinien się starać a które musi zaspokajać. Jednak potrzeby mogą przynosić za sobą cierpienie, którego powinno się wystrzegać. Tylko ludzie, którzy potrafią rozróżnić przyjemności dobre od złych zaznają szczęścia. Dla Epikura cnota była najważniejsza, twierdził że pielęgnując ją człowiek przybliża się do zaznania szczęścia. Rozum potrafi trafnie wybierać te przyjemności, które są istotne, a które zarazem nie sprawią cierpienia.
2
Zdaniem Epikura aby człowiek był szczęśliwy i przestał się lękać musi odrzucić wiarę. W tamtych czasach ludzie uznawali bogów za bóstwa. I tak też było, bogowie wiedli mądre, piękne i szczęśliwe życie. Człowiek żył w strachu przed karami bogów za złe postępowanie w życiu. Epikur uważał, że śmierć jest kresem ciała i duszy. Uznawał że życie pozagrobowe nie istnieje, a nieśmiertelność jest tylko złudzeniem. I taka egzystencja była uznawana przez ludzi, skoro życie pozagrobowe nie istnieje to nie muszą bać się potępienia bogów. Epikur wskazał cztery lęki, które unieszczęśliwiają człowieka : lęk przed niemożliwością osiągnięcia szczęścia, lęk przed cierpieniem, lęk przed bogami i lęk przed śmiercią. Filozofia Epikura miała uchronić ludzi od tych lęków. Twierdził że jeśli człowiek jest mądry i rozumny jest w stanie osiągnąć szczęście, całe dobro można łatwo zdobyć, a złe sytuacje są łatwe do zniesienia. Bogowie nie są straszni, nie mają wpływu na nasz los. Śmierć to koniec naszego życia i "największe zło, śmierć, nie dotyka nas ani trochę, gdyż póki jesteśmy, nie ma śmierci, a odkąd jest śmierć, nie ma nas." Ten Czwórmian miał zapewnić szczęśliwe życie i uchronić społeczeństwo od strachu.
2 4 2