Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-24T16:50:15+01:00
Spartański tzn. ciężki, rygorystyczny, trudny.
4 4 4
2009-11-24T16:50:33+01:00
Niewielka miejscowość w południowej Grecji (Lakonia); ośrodek turystyczny (13 tys. mieszkańców). W okresie antycznym Sparta, założona w IX w. p.n.e. była stolicą państwa spartańskiego (lakońskiego), nie ustępującego potęgą Atenom. W 146 r. p.n.e. Sparta została zajęta przez Rzymian. W 396 r. miasto zajęli i zniszczyli Wizygoci, zaś w VI i IX w. - Słowianie. Współczesna Sparta została ponownie założona w 1834 r. W mieście znajdują się niezbyt liczne ruiny antycznych budowli, wśród nich m.in.: świątyni hellenistycznej zwanej Grobowcem Leonidasa, świątyni Ateny Chalkijokos z VII w. p.n.e. (na spartańskim Akropolu), tzw. Małej Świątyni (VII-VI w. p.n.e.) oraz rzymskiego teatru. Pozostałości dawnych fortyfikacji Sparty (10 km długości) pochodzą z III-II w. p.n.e.