Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-24T16:58:05+01:00
A) prochnica zębow:
przyczyny: Na rozwój próchnicy wpływ maja cztery główne czynniki:
bakterie płytki nazębnej;
cukry obecne w jamie ustnej;
podatność zęba;
czas.

objawy:Próchnica zębów może dawać różne objawy:
wrażliwość na skrajne temperatury (zimno i ciepło) oraz słodki i kwaśny smak;
tkliwość przy żuciu lub szczotkowaniu;
ubytki w zębach (dziury);
przykry zapach z ust;
ból zębów, gdy choroba dosięga miazgi zębowej.

b)parodontoza:
przyczyny:Główną przyczyną paradontozy jest NIEDOSTATECZNA HIGIENA, prowadzi to do rozwoju
płytki nazębnej i odkładania kamienia nazębnego (nad i poddziąsłowo).

Często spotyka się NIEPRAWIDŁOWO ZAŁOŻONE WYPEŁNIENIA np wypełnienia
nawisające, ŻLE WYKONANE UZUPEŁNIENIA PROTETYCZNE np mosty jednobrzeżne.


Inne czynniki etiologiczne to :
zaburzenia wydzielania śliny
nieprawidłowa dieta ,prowadząca np do awitaminozy
choroba alkoholowa
nadmierne nawykowe zaciskanie i zgrzytanie zębami
zaburzenia hormonalne np. cukrzyca
wady zgryzu

Bardzo istotne jest NAŁOGOWE PALENIE TYTONIU. Rzucenie nałogu jest podstawowym krokiem na drodze leczenia chorób przyzęb

;***
5 4 5
2009-11-24T16:58:10+01:00
Zapobieganie przciw pruchnicy
myć dziennie 2 razy zęby
rzuć gumy bez cukru przez 20 min
objawy:
ból dziąseł oraz zębów
utracenie szkliwa
bolące korzenia żebowe oraz nerwy
3 5 3
2009-11-24T17:42:41+01:00
A) próchnica zebów
Na rozwój próchnicy wpływ maja cztery główne czynniki:
bakterie płytki nazębnej;
cukry obecne w jamie ustnej;
podatność zęba;
czas.
ak zapobiegać próchnicy?
Należy szczotkować zęby co najmniej dwa razy dziennie i czyścić przestrzenie zębowe nicią dentystyczną w celu usunięcia płytki nazębnej spomiędzy zębów.
Czyścić trzeba też język, ponieważ bakterie znajdują się i na nim.
Należy regularnie zgłaszać się na wizyty kontrolne do dentysty – co najmniej raz na pół roku. Profilaktyka pozwala uniknąć nowych problemów oraz zapobiec temu, że małe problemy staną się dużymi.
Należy przestrzegać zrównoważonej diety i ograniczać spożycie produktów bogatych w skrobię i cukry (słodycze). Przy spożywaniu tego typu pokarmów należy starać się dołączać je do głównych posiłków, a nie spożywać ich w postaci przekąsek, aby ograniczyć do minimum czas narażenia zębów na działanie kwasów. Po zjedzeniu słodyczy należy umyć zęby, lub energicznie przepłukać usta wodą.
Należy stosować produkty dentystyczne, w tym pasty do zębów, zawierające fluor. Fluor wzmacnia szkliwo zębów.
Dentyści zalecają, aby wymieniać szczoteczkę co najmniej co trzy miesiące lub wcześniej, jeśli szczoteczka wygląda na zużytą, ponieważ badania wykazały, iż nowa szczoteczka może usunąć więcej płytki nazębnej niż szczoteczka używana od trzech miesięcy.
Próchnica zębów może dawać różne objawy:
wrażliwość na skrajne temperatury (zimno i ciepło) oraz słodki i kwaśny smak;
tkliwość przy żuciu lub szczotkowaniu;
ubytki w zębach (dziury);
przykry zapach z ust;
ból zębów, gdy choroba dosięga miazgi zębowej.

b) parodontoza

Objawy paradontozy

Podstawowe objawy paradontozy to stany zapalne dziąseł (dziąsła stają się nabrzmiałe, czerwone, bolesne) oraz chwiejące się zęby. Chorobie towarzyszyć może nieświeży zapach z ust.

Nieleczona paradontoza prowadzi do coraz większego rozchwiania zębów, co ostatecznie kończy się ich wypadaniem.

Przyczyny powstawania paradontozy

Paradontoza wywoływana jest bezpośrednio przez bakterie znajdujące się w jamie ustnej. Ich namnażanie zwiększa się w przypadku utrzymywania niewłaściwej higieny, przy występowaniu płytki nazębnej i kamienia.

Czynnikami zwiększającymi ryzyko wystąpienia paradontozy są m.in. nierówno rosnące zęby, choroby reumatoidalne, cukrzyca, utrzymujące się długo braki witamin.

Do grup zwiększonego ryzyka wystąpieniem paradontozy zalicza się palaczy oraz nadużywające alkohol. Prawdopodobieństwo rozwoju choroby rośnie z wiekiem. Niekiedy wskazuje się na geny jako jeden z czynników sprzyjających pojawianiu się paradontozy.

Zapobieganie

Staranna higiena jamy ustnej jest podstawowym zabiegiem profilaktycznym. Co najmniej dwukrotnie należy myć zęby – rano i po ostatnim posiłku. Najlepiej używać szczoteczek nylonowych, niezbyt długich, poniżej 3 cm, zakończonych półokrągło. Zęby należy szczotkować ruchami kolistymi, a szczoteczkę ustawić pod kątem 45 stopni do powierzchni żującej zęba, tak aby włosie opierało się o brzeg dziąsła i wymiatało resztki jedzenia w kierunku powierzchni żującej zębów, jednocześnie masując dziąsło.

Do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych powinno się stosować nitki dentystyczne.

Poza dbaniem o higienę jamy ustnej, usuwaniem kamienia nazębnego dwa razy do roku, a jeśli trzeba to i częściej, powinno się przestrzegać odpowiedniej diety, bogatej w witaminę C, białko i minerały, o małej zawartości węglowodanów.

Do tych zaleceń z pewnością stomatolodzy dorzucą swoje, a wśród nich unikanie używek – kawy, alkoholu i papierosów.

Na fotelu dentystycznym powinno się zasiadać w celach kontrolnych przynajmniej dwa razy w roku.