Odpowiedzi

2009-11-24T19:11:36+01:00
Ten termometr z większą rtęcią można wykożystac do mierzenia dokładniejszego, poniewaz ma więcej stpni np.
1 2 3 4 5 6
/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /
37 2 37
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-24T19:18:06+01:00
1. dwa termometry rtęciowe mają jednakowe zbiorniczki z rtęcią. Pierwszy z nich ma większą, a drugi mniejszą średnicę wewnętrzną rurki. którym z termometrów możemy mierzyć temperature z większą dokładnością i dlaczego?

Domyślając się, że w obu termometrach jest taka sam ilość rtęci:
Z większą dokładnością będziemy mogli mierzyć temperaturę z drugiego termometru, to jest tego z mniejszą średnicą.

Dowód:
Temperatura ma pewną wartość x
W pierwszym termometrze słupek rtęci jest niższy od słupka w drugim zbiorniczku ponieważ rtęć w pierwszym dodatkowo musi zapełniać większą przestrzeń w szerz (zbiorniczek ma większą średnicę wewnętrzną)
Gdy temperatura wzrośnie o pewną ilość stopni
objętość rtęci w obu zbiorniczkach zwiększy się o tyle samo, czyli np słupek w pierwszym urośnie dwukrotnie oraz w drugim to samo.
Ale
wzrost słupka 1 < wzrostu słupka 2.

Na drugim będzie można dokładniej wyczytać temperaturę i co za tym idzie zmianę temperatury, bo jak udowodniliśmy zmiana wysokości słupka jest bardziej widoczna dlatego można mierzyć z większą dokładnością.
37 3 37
2009-11-24T19:21:31+01:00
Dokładniejszy będzie ten o mniejszej srednicy rurki.

ta sama rozszerzalnośc cieplna rteci spowoduje większe podniesienie słupka rteci a więc większa dokładnosc.
44 4 44