Zad. 1 za telewizor kupiony po 10% obniżce cen państwo Lenarowie zapłacili 1440 zł . ile zaoszczędzili dzięki tej obniżce?

zad. 2 cenę garsonki przed sezonem podniesiono o 20%, a po kilku miesiącach obniżono o 10% imożna było ją kupić za 270 zł. ile kosztowała ta garsonka na początku?


proszę o pomoc ! ;) z góry bardzo dziękuję.

2

Odpowiedzi

2009-11-24T21:55:45+01:00
X - cena telewizora przed obniżką 10%
x-0,1x = 0,9 x cena telewizora po obniżce
x = ?

x-0,1x = 1440 zł
0,9x = 1440zł
x = 1440zł: 0,9
x = 1600 zł

1600 zł -1440zł = 160 zł
Zaoszczedzili 160 zł


Sprawdzenie:
1600 zł *0,9 = 1440 zł cena telewizora po 10 obniżce

2.cenę garsonki przed sezonem podniesiono o 20%, a po kilku miesiącach obniżono o 10% imożna było ją kupić za 270 zł. ile kosztowała ta garsonka na początku?


x - cena garsonki przed podwyżką 20%
x +0,2x = 1,2x - cena garsonki po 20% podwyżce
1,2x - 0,1*1,2x = 1,2x -0,12x = 1,08x - cena garsonki po 10% obniżce

1,08x = 270 zł
x = 270 zł : 1,08
x = 250 zł
Początkowa cena garsonki wynosiła 250 zł


Sprawdzenie:
250 zł * 1,2 = 300 zł po 20% podwyżce
300 zł *0,9 = 270 zł cena zapłacona po 20% podwyżce i 10% obniżce
17 4 17
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-24T22:08:58+01:00
Zad. 1

100%-10%=90%

1440 zł to 90 % ceny telewizora
x zł to 100% ceny

x=(1440*100%)/90%=1600 zł.

1600 zł-1440 zł=160 zł

państwo Lenarowie zaoszczędzili dzięki tej obniżce 160 zł

zad. 2
x- cena garsonki przed obniżką
x+0,2x=1,2x - cena po podwyżce o 20 %
1,2x-0,1*1,2x=1,2x -0,12x=1,08x - cena po obniżce o 10 %

270 zł to 108 %
x to 100 %

x=(270 *100%)/108%=250 zł.
32 4 32