Dostałem zadanie do tego tekstu. Wypisz z tekstu porównania dotyczące Oblubieńca i Oblubienicy i wytłumacz sens metaforyczny tych porównań.

OBLUBIENIEC:
Jak lilia pośród cierni,
tak przyjaciółka ma pośród dziewcząt.
OBLUBIENICA:
Jak jabłoń wśród drzew leśnych,
tak ukochany mój wśród młodzieńców.
W upragnionym jego cieniu usiadłam,
a owoc jego słodki memu podniebieniu.
Wprowadził mnie do domu wina,
i sztandarem jego nade mną jest miłość.
Posilcie mnie plackami z rodzynek,
wzmocnijcie mnie jabłkami,
bo chora jestem z miłości.
Lewa jego ręka pod głową moją,
a prawica jego obejmuje mnie.
OBLUBIENIEC:
Zaklinam was, córki jerozolimskie,
na gazele, na łanie pól:
Nie budźcie ze snu, nie rozbudzajcie ukochanej,
póki nie zechce sama.
OBLUBIENICA:
Cicho! Ukochany mój!
Oto on! Oto nadchodzi!
Biegnie przez góry,
skacze po pagórkach.
Umiłowany mój podobny do gazeli,
do młodego jelenia.
Oto stoi za naszym murem,
patrzy przez okno,
zagląda przez kraty.
Miły mój odzywa się
i mówi do mnie:
"Powstań, przyjaciółko ma,
piękna ma, i pójdź!
Bo oto minęła już zima,
deszcz ustał i przeszedł.
Na ziemi widać już kwiaty,
nadszedł czas przycinania winnic,
i głos synogarlicy już słychać w naszej krainie.
Drzewo figowe wydało zawiązki owoców
i winne krzewy kwitnące już pachną.
Powstań, przyjaciółko ma,
piękna ma, i pójdź!
Gołąbko ma, [ukryta] w zagłębieniach skały,
w szczelinach przepaści,
ukaż mi swą twarz,
daj mi usłyszeć swój głos!
Bo słodki jest głos twój
i twarz pełna wdzięku".
CHÓR:
"Schwytajcie nam lisy,
małe lisy,
co pustoszą winnice,
bo w kwieciu są winnice nasze".
OBLUBIENICA:
Mój miły jest mój, a ja jestem jego,
on stada swe pasie wśród lilii.
Nim wiatr wieczorny powieje
i znikną cienie,
wróć, bądź podobny, mój miły,
do gazeli, do młodego jelenia
na górach Beter

3

Odpowiedzi

2009-11-25T18:43:08+01:00
OBLUBIENIEC:
Jak lilia pośród cierni,
tak przyjaciółka ma pośród dziewcząt.

OBLUBIENICA:
Jak jabłoń wśród drzew leśnych,
tak ukochany mój wśród młodzieńców
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T18:46:44+01:00
Dotyczące oblubienicy:
*Jak lilia pośród cierni,
tak przyjaciółka ma pośród dziewcząt.
(Oblubienica jest wyjątkowa, różniąca się od innych dziewcząt, jest delikatniejsza, piękniejsza)

Dotyczące oblubieńca:
* Jak jabłoń wśród drzew leśnych,
tak ukochany mój wśród młodzieńców.
(to samo znaczenie, co powyższy fragment o Oblubienicy)
2 5 2
2009-11-25T18:49:13+01:00
Metaforyczny sens:
Fragment ukazuje miłość między człowiekiem a Bogiem mówi, iż relacja między Oblubienicą, a Oblubieńcem jest odbiciem miłości Boga do człowieka (bezwarunkowej, na całe życie, szczerej).
2 4 2