Odpowiedzi

2009-11-25T19:23:16+01:00
Ze szwecją.-
- chęć odzyskania tronu przez Zygmunta III Wazę.
- przyłączenie szwedzkiej Estonii do polski
- chęć utworzenia z Bałtyku morza wewnętrznego przez Szwecję.
- chęć przyjęcia kontroli nad handlem bałtyckim
- Szwecji brakowało ziem do uprawy, chęć opanowania ziem polskich


Niestety więcej się już nie uczyłam
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T20:01:37+01:00
Rosja
-utarta lewobrzeznej Ukrainy z Zaporozem
-utrata smolenszczyzny,siewierzczyzny i czerniehowszczycny
-roziwazanie kwseti kozackiej
-ogolne oslabienie Polski nie integrujemy juz w polit. zachodnia ;[
Szwecja
-rezygnacja z pretensji dynastycznych Wazów
-wygnanie arian
-szybki w zrost nastrojów ksenofobicznych
-wyludnienie
-ogromne straty gosp. w Polsce
-strata lennna Pruskiego
-strata Malborku,Szturmu iŻuław
-utrunienie naszej eksapnsci w Rosje
Turcja
-zblizenie do Habsburgow
-wieksza kontrola nad Kozakami
-wyludnienie polud.-wsch. czesci kraju
-wplyw na wybor hospodarow moladawskich
-pogorszenie stosunkow z chanatem krymskim
-śmierc Jana Karola Chodkiewicza [pod Chocimiem] i Stanisława Żółkiewskiego [podczas odwrotu z bitwy po Cecorą]
1 5 1