Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T20:17:23+01:00
Słowa te powiedział Spartakus pod Gorącymi Wrotami gdzie trzystu spartan oddało życie w walce z Persami liczącymi tysiące, którzy mieli po walce gigantyczne straty. To zdanie sprowadza się do Spartańskiego powiedzenia: "wrócić z tarczą lub na tarczy" - jako bohater, wygrany lub polec.
1 4 1
2009-11-25T21:29:02+01:00
Tak się składa, że dzisiaj obejrzałem film, w którym była mowa o tych słowach i myślę, że mogę ci pomóc.

,,Przechodniu, idź i powiedz Sparcie, żeśmy tu wszyscy polegli wierni jej prawom". Te słowa zostały wyryte na pomniku Leonidasa (króla Sparty), który ma upamiętniać bitwę pod Termopilami. Wtedy to 300 dzielnych Spartan stanęło przed ogromną armią perską. Wszyscy wojownicy greccy polegli w heroicznej walce.

Twórcą tych słów jest Symonides. Nawiązują one do spartańskiego prawa "wrócić z tarczą lub na tarczy". Grekom pochodzącym z Lakonii nie wolnobyło wycofywać sie z pola bitwy. Musieli walczyć aż do śmierci. Wracali albo z tarczą w ręku jako zwyciężcy, bądz byli niesieni na tarczach kiedy przegrywali (gineli). Napis ten ma symbolizować poświęcenie , oddanie i wierność Spartan do samego końca ich życia.
7 3 7