Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-25T20:06:07+01:00
C 12u
H 1u
O 16 u
C2H5OH 2*12+5*1+16+1=46u
Alkohol etylowy etanol
26 3 26
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T20:10:24+01:00
Ogólny wzór alkoholu to

C[2n]H[2n+1]OH

Skoro alkohol ma mieć masę atomową równą 46u, podstawiamy do powyższej zależności i otrzymujemy równanie z 1 niewiadomą:

12n+2n+1+16+1=46

(12n - węgiel ma masę atomową 12, tlen 16 a wodór 1 - stąd takie liczby)

Z tego równania wychodzi, że:

14n=28
n = 2

Teraz, podstawiając za n 2 otrzymujemy wzór szukanego alkoholu, czyli

C2H5OH [etanol]
73 4 73