Odpowiedzi

2009-11-25T20:56:01+01:00
ATENY
tylko i wyłącznie mężczyżni mogli mogli głosować
zbierali się na wielkim placu i głosowali

POLSKA
teraz kobieta jak i mężczyzna może głosować
ludzie zbierają się w jakims konkretnym miejscu i głosują poprzez zaznaczanie partii na karteczkach i wrzucają je do urny (czy do czegos podobnego)
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T20:56:22+01:00
Ateny:
- demokracja bezpośrednia (każdy obywatel miał wpływ na rządy)
Polska:
- demokracja pośrednia (obywatele rządzą państwem za pomocą swoich przedstawicieli)
Ateny:
- Nie istnieją partie polityczne, ponieważ każdy obywatel mógł zabrać głos osobiście na wzgórzu Pnyks
Polska:
- Istnieją partie polityczne
Ateny:
- Głosować mogli tylko mężczyźni, którzy mięli ukończone 20 lat i ich rodzice byli ateńczykami.
Polska:
- Pełnoletniość, a wraz z nią prawo do głosu nabywa się w wieku 18 lat, zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
Ateny:
Większość urzędów obsadzano drogą losowania.
Polska:
Urzędy obsadza się w drodze wyborów.
Ateny:
Panowało niewolnictwo. Byli nimi w większości jeńcy wojenni, pomimo to byli oni znacznie lepiej traktowani, niż w innych państwach starożytnych.
Polska:
Niewolnictwo zostało zniesione. Ludzie mogą pracować dla siebie nawzajem pod warunkiem spełnienia warunków umowy. Jego braku strzeże ONZ.
Ateny:
Ostratyzm. Na karę 10 letniego wygnania skazywano osobę podejrzaną o chęć obalenia demokracji i wprowadzenia rządów tyrańskich.
Polska:
Dziś nie stosuje się takich kar, za coś takiego człowiek staje przed sądem. Grozi za to więzienie lub grzywna.
2009-11-25T20:58:14+01:00
W Atenach do głosowania mieli prawo tylko mężczyźni kobiety nie miały do tego prawa.Kobiety w Atenach nie miały pełnych praw obywatelskich co w naszych czasach nie było by mozliwe.