Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-25T21:56:58+01:00
Grzyska Olimpijskie - Porównanie igrzysk starożytnych a nowożytnych.

IGRZYSKA STAROŻYTNE:

MIEJSCE: Olimpia

CZAS TRWANIA: 5 dni

UCZESTNICY: Tylko mężczyźni.

CEREMONIAŁ: I dzień - składanie ofiar posągowi Zeusa.

DYSCYPLINY: Pentatlon (pięciobój - bieg krótki, skok w dal, rzut oszczepem, rzut dyskiem, zapasy), wyścig rydwanów, bieg w zbroi, recytowanie wierszy, pankration (wsztstkie chwyty dozwolone).

NAGRODY: Wieniec laurowy i tytuł mistrza.



IGRZYSKA NOWOŻYTNE:

MIEJSCE: Ateny, Sydney, Atlanta, ...

CZAS TRWANIA: Od ok. 16 dni do ok. 30 dni.

CEREMONIAŁ: 1. Wstęp, 2. Defilada, 3. Hymn olimpijski, 4. Flaga olimpijska, 5. Znicz olimpijski, 6. Przysięga olimpijska, 7. Idee i maksymy, 8. Otwarcie I.O., 9. Zamknięcie I.O.

DYSCYPLINY: LETNIE: Lekkoatletyka, podnoszenie ciężarów, zapasy, strzelanie, szermierka, kolarstwo, tenis, gimnastyka, pływanie, maraton, biegi, wioślarstwo, łucznictwo, żeglarstwo, jeździectwo, judo, koszykówka, piłka - nożna ; ręczna ; wodna, siatkówka.
ZIMOWE: Bobsleje, hokej na lodzie, łyżwiarstwo - figurowe ; szybkie, saneczkarstwo, skoki narciarskie, snowboarding.

NAGRODY: Medale - złoty, srebrny i brązowy; puchary.


moze byc??:)
20 3 20
2009-11-25T22:00:35+01:00
PODOBIEŃSTWA:
-odbywały sie co cztery lata
-podobne niektóre konkurencje
-nagradzani zwycięzcy
-ogień olimijski
-na czas igrzysk panował pokój
-sława dla zwycięzców

RÓŻNICE:
-dziś nagradza sie tez 2 i 3 miejsca a w starożytności tylko 1
-startowali tylko mężczyźni
-występowali nago
-igrzyska trwały 5 dni teraz 4 tyg.
-na trybunach zasiadali tylko mężczyźni i niezamożne kobiety
-uczestniczyli tylko grecy
-za zwycięstwo nagradzano wieńcem laurowym a teraz medalami i pucharami
-odbywały sie ku czci zeusa


Ps. miałam na ostatniej lekcji historii :)
30 4 30
2009-11-25T22:02:28+01:00
Starożytne :
-odbywały się w Olimpii
-były to zawody sportowe
- co 4 lata
-pierwsze igrzyska odbyly sie w 776r pne
-trwaly 5 dni
-konkurencje- biegi zapasy rzut oszczepetm itp.
konkurowali tylko mezczyzni
-kobiety nie mogly nawet obserwowac
-nie bylo konkurencji zespolowych
-wygrywano tylko wience i slawe
-wystepowali nago

Współczesne:
-letnie igrzyska prowadzone sa od 1896r a zimowe od 1924r
-dluzyszy czas trwania
-ciagle zmienia się mijesce
-kobiety mogą wszystko
-są stroje sportowe
-niektóre konkurencje są tylko dla kobiet a niektóre tylko dla mężczyzn
-inna liczba dyscyplin ( ok. 30 )
-są konkurencje zespołowe
- przykładowe konkurencje; siatkówka koszykowka, kajakarstwo,lekkoatletyka iip.
14 3 14