Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-26T14:28:22+01:00
Styl gotycki:
-Styl Gotycki rozwijał się od XIII do XV wieku;
-Charakteryzuje się smukłymi wieżami i skomplikowaną bryłą;
-budowle mają charakter ozdobny;
-swoim widokiem miały zachęcać do modlitwy;
-okna duże,często opatrzone witrażami;
-malarstwo gotyckie ma ostry,wyrazisty rysunek,jest ekspresyjne;
-często prezentuje sceny męki i tortur

Przykłady:
katedry francuskie w Chartres, Amiens, Paryżu, Reims, Bourges,
katedry angielskie w Salisbury, Ely, York, Wells, Lichfield
Sainte Chapelle w Paryżu
zamek papieski w Awinionie
kościoły w Lubece i Stralsundzie
katedra w Kolonii (ukończona w XIX w.)
kościół św. Sebalda w Norymberdze
kościół NMP w Trewirze
katedra św. Wita w Pradze
katedry włoskie: katedra w Sienie, Orvieto, Florencji, Mediolanie
ratusz w Leuven
kościół św. Anny w Wilnie
Kościół Mariacki w Krakowie

Styl romański:
grube mury
małe okna
wrażenie przysadzistej budowli
sklepienia krzyżowe i kolebkowe

Przykłady:
Opactwo w Cluny (Burgundia)
Świątynia w Composteli
we Francji:kościoły Caen,Tours,Poitiers,Tuluzie,Arles,Wezelay;
w Polsce:rotunda Najświętszej Marii Panny na Wawelu
7 4 7
2009-11-26T14:42:14+01:00
Styl romański to kierunek w architekturze a sztuce okresu wczesnego średniowiecza obejmujący Europę Zachodnią i Środkową.Nazwa została utworzona w początkach XIX w. przez historyków francuskich, pragnących podkreślić jego związki z dawną cywilizacją rzymską. W dziełach sztuki, w symboliczny sposób pokazywano zwycięstwo Dobra nad Złem, boską nagrodę za prawe i uczciwe życie oraz kary piekielne czekające grzeszników.
W architekturze romańskiej obowiązywały zasady prostoty i masywności. Budowle miały bardzo grube mury. Okna były małe i wąskie. U góry kończył je półokrągły łuk.W tym stylu powstawały głównie klasztory.Treści religijne były tam pokazywane w postaci rzeźby i malarstwa ściennego. Materiałem, z którego wtedy budowano był przede wszystkim ozdobny kamień(wapień, granit).
W dziedzinie architektury styl gotycki wieńczy ciągłość rozwoju konstrukcji i systemu dekoracji architektonicznej. Dotychczasowe sklepienia romański(kolebkowe i krzyżowe) "zamieniły" się w sklepienia krzyżowo-żebrowe.
-W sztuce romańskiej, występowały sklepienia krzyżowe, a w gotyku już sklepienia krzyżowo-żebrowe.
-Przykłady:
GOTYK
Architektura:
-Katedra Notre-Dame w Paryżu,
-Katedra w Kolonii,
-Katedra w Chartes,
-Fasada katedry w Reims.
Malarstwo:
-"ucieczka do Egiptu"
-"Zwiastowanie"
Rzeźba:
-Ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim,
-Nagrobek króla Kazimierza Jagiellończyka na Wawelu.
4 3 4