1 .Wyjaśnij,dlaczego cykl rozwojowy mchu jest zależny od wody.
2.Wyjaśnij,w jaki sposób torfowce magazynują dużą ilośc wody.
3.Wyjaśnij,dlaczego wszystkie widłaki w Polsce chronione.
4.uzupełnij zadanie
-Rzadką polską wodną paprociom jest......................
-Plemnik dostaje się do rodni dzięki........................
-Łodyga skrzypu polnego jest przesycona...................
-Zarodniki paproci zwyczajniej są roznoszone przez ........
5.Do funkcji organizmów wytwarzanych przez paprotki dopisz nazwy tych organizmów.
-Utrzymuje roślinę w podłożu -.....
-Magazynuje substancje odżywcze,które pozwalają roślinie przetrwac zimę- .....
-Zachodzi w nich fotosynteza-....
6Wymień dwie cechy liści rośliny nagonasiennej,które pozwalają jej życ w surowych warunkach klimatycznych.
7.Wyjaśnij różnicę między zapyleniem a zapłodnieniem.

z góry dziękuje ;)

3

Odpowiedzi

2009-11-26T17:42:13+01:00
Od razu mowię, że odpowiedzi na wszystkie pytania nie znam.

1. dzięki wodzie w przemianie pokoleń mchu, plemnik dostaje się do rodni.
2.u tortowca nie mam pojęcia, za to u płonnika dzięki temu, że nie mają skórki od góry na liściach, łódkowaty kształt, zwiększona powierzchnia liście(dzięki asymilatorom)- a to wszystko u liści, żeby mieścić więcej wody opadowej.
3. mają b. długi cykl rozrodczy, ~25 lat
4
-nie wiem
-wodzie
-
-
5.
-korzenie przybyszowe
-kusi mnie stwierdzenie, że miękisz spichrzowy
-trofofile
6. Skórka pokryta kutykulą(chroni przed nadmiernym parowaniem), czasem włoski(kiedy zimno)
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-26T17:59:39+01:00
1. Zależny jest od wody , ponieważ plemniki muszą przemieszczać się z plemni do rodni, a bez wody było by to nie możliwe.
2.Torfowce magazynują wodę dzięki swojej specyficznej budowie anatomicznej.
3.Wszystkie widłaki objęte są ochroną, ponieważ ich cykl rozwojowy trwa długo oraz grozi im wyginięcie.
4.- salwinia pływająca
-wodzie i wicią
-krzemionką
-wiatr
5.- korzenie przybyszowe
-kłącze
-liście (trofofile)
6.-liście nagonasiennych są zimotrwałe
-Mają one zazwyczaj postać małopowierzchniowych szpilek lub łusek, co w połączeniu z pokrywającą je warstewką wosku skutecznie chroni roślinę przed utratą wilgoci.
7.-Zapylenie, proces obejmujący przeniesienie pyłku z pręcika bezpośrednio do okienka zalążka (u roślin nagozalążkowych) lub na znamię słupka (u roślin okrytozalążkowych) oraz rozwój pyłku.
-Zapłodnienie – połączenie się jąder komórek rozrodczych (kariogamia komórki rozrodczej męskiej i żeńskiej) w wyniku czego powstaje nowa komórka nazywana zygotą.
3 4 3
2009-11-26T18:00:04+01:00
1. cykl rozwojowy mchy jest zalezny od wody poniewaz jego zarodniki nie maja zadnych organelli ruchu i nie moge sie poruszac, a woda daje im transport
2.poniewaz maja specyficzna budowe anatomiczna, rosna w skupiskach rozległych(mszary) co ogranicza transpiracje
3. Poniewaz wystepuje rzadko i grozi im wyginiecie.np widlak: kolczasty rosnie tlyko w czystych jeziorach, a jak wiemy zasze jeziora staja sie caraz bardziej zanieczyszczone
4.
-Salwinia-chroniona
-dzieki wodzie i wici (nawet dwóch)
-krzemionka
-wiatr
5.
-korzenie przybyczowe wraz z kłączem (łodyga podziemna)
-klącz
-liście
6. warunki (suche)
maja male liscie (szpilki)ktore ograniczaja transpiracje
-maja miekicz wielkoramienny, który pozwala na korzystna fotosynteze
-maja kutykule na zewnatrz ograniczona transpiracja, cyzli wyparowywanie wody
7.
Zapylenie-pozwala na prawidlowy rozwoj komórek np. jajowej
zaplodnienie - to polaczenie sie plemnika z komórka jajowa i stworzneie zygoty (2n)


3 3 3