Uczeń miał podzielić pewną liczbę przez 5 i od otrzymanego ilorazu odjąć 6. Przez pomyłkę podzielił tę liczbę przez 6 , a do ilorazu dodał 5 i otrzymał prawidłowy wynik. Jaka to liczba ? (Rozwiąż układem równań. Odp z podrecznika to liczba 330.)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-26T17:00:41+01:00
X to ta liczba
Zapis 1szego zdania: x/5 - 6
Zapis 2giego zdania: x/6 + 5
Skoro wyszła ta sama liczba, to oba zapisy są równe

Wychodiz równanie:
x/5 - 6=x/6 + 5 | przenoszę wyrażenia z x na lewą, a pozostałe na prawą stronę

x/5 - x/6 = 11 | mnożę obie strony przez 30
6x - 5x=330
x=330

Odp: Szukana liczba to 330.
1 5 1
2009-11-26T17:00:53+01:00
X- pewna liczba
y - prawidłowy wynik

x/5-6=y
x/6+5=y

x/5-6=y
x/5-6=x/6+5

x/5-6=y
1/5x-1/6x=5+6

x/5-6=y
(6/30)x-(5/30)x=11

x/5-6=y
1/30 x=11

x/5-6=y
x=330

y=1/5*330-6
x=330

y=60
x=330
2 4 2
2009-11-26T17:02:53+01:00
X-ta pewna liczba
x/5 -6 = x/6+5 mnoze to przez 5
i mamy x-30=5/6 x+25

x-5/6 x=25+30
1/5 x=55 mnozymy to przez 5
x=275

no i nie wyszlo,ale nie wiem jak to dalej,tak powinno byc wg mnie