Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-26T19:48:02+01:00
CHINY:

NAUKA:
- poznanie właściwości igły magnetycznej
- wynalazek czcionki drukarskiej
- wynalezienie papieru
- ( w VIII i IX w. n. e. ) wynalezienie: druku, papierowych pieniędzy, kart do gry
- wynalezienie gazów trujących, prochu strzelniczego

ARCHITEKTURA:
- systemy irygacyjne
- Wielki Mur Chiński
- pałace cesarskie

RZEMIOSŁO
- odlewanie metali-metalurgia
- wynalazek prochu strzelniczego
- początki jedwabnictwa
- wyrób papieru, szkła i porcelany
- żelazny pług

LITERATURA:
- pismo piktograficzne pędzlem na jedwabiu

INDIE:

NAUKA:
- wprowadzenie cyfr zwanych dziś arabskimi
- system dziesiętny

ARCHITEKTURA:
- kanalizacja miejska (łazienki w domach)
- świątynie kute w skale
- budowa miast z cegieł
- obwarowania miast

RZEMIOSŁO:
-wyroby z miedzi, cyny i złota
-wóz na kołach

LITERATURA:
- pismo piktograficzne
- język: sanskryt , hindi
- Księgi Wedy

Fenicja:
- rzeźby z kości słoniowej
- tkaniny barwili barwnikami otrzymywanymi z gruczołów śródziemnomorskich mięczaków.
- dokonali przełomu w piśmie. Pismo liczyło 22 znaki.
- Upowszechnili pisanie od lewej do prawej.
-Handlowali olejkami z Arabii, marmurem i srebrem.

Izrael:
-Stary Testament Pisma Świętego składający się z między innymi: ksiąg, przypowieści i trenów.
- wybudowano świątynię Jerozolimska
- Arka Przymierza z kamiennymi tablicami dekalogu.

Persja:
- drobne osiągnięcia w dziedzinie religii - mazdaizm, w wersji zreformowanej zaratusztrianizm.
- muzyka
- architektura - Persepolis
- Rozwój rzemiosła skórzanego, tkactwa ( muślin , adamaszek , gaza )
- szklarstwo, ceramika
9 4 9
2009-11-26T20:11:37+01:00
OSIĄGNIĘCIA LUDÓW STAROŻYTNEGO WSCHODU

Mezopotamia, Sumerowie oraz Babilończycy:

- pismo klinowe,
- koło,
- kalendarz,
- system nawadniania pól,
- system miar i wag,
- system sześć dziesiętny,
- spis praw,
- pierwsze miasta,
- obróbka metali,
- stałe mosty,
- horoskopy,
- znaki Zodiaku.

Egipt:

- pismo hieroglificzne,
- kalendarz,
- system nawadniania pól,
- mumifikacja zwłok,
- piramidy,
- przywidywanie zaćmień Słońca i wylewów Nilu,
- system dziesiętny,
- ułamki,
- rozwój nauki/np. medycyny.

Palestyna i Żydzi:

- Biblia,
- Dekalog,
- monoteizm.

Chiny:

- jedwab,
- porcelana,
- papier,
- pismo.

Sorki,że tak mało, ale tylko tyle miałem. Myślę, że pomogłem.
18 4 18
2009-11-26T20:16:25+01:00
Indie: wyroby z kości słoniowej,figurki i rzeżby z kamienia z brązu i z terakoty,bawełna,przyprawy
Chiny:Jedwab,porcelana, papier, stworzyli własne pismo,przedmioty z terakoty i brązu, mieli swój kalendarz
Fenicja:alfabet fenicki,wynalezienie pieniędzy i sposobu wytopu szkła
Izrael:ufortyfikowali swoje największe miasta i rozbudowali kopalnie.
Świątynia jerozolimska.
Persja:Przede wszystkim podboje i drobne osiągnięcia w dziedzinie religii.
8 2 8