Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-26T20:28:17+01:00
Przygotuj: dwie szklanki, wodę gorącą i zimną, rurkę do napojów lub patyczek, atrament

Eksperyment:
1. Do jednej szklanki nalej zimnej wody, a do drugiej gorącej. Odczekaj chwilkę, aby woda w szklankach przestała
falować.
2. Za pomocą rurki do napojów lub patyczka dodaj bardzo delikatnie do obu szklanek kroplę atramentu.
3. Obserwuj, jak zachowuje się atrament w każdej ze szklanek.

Obserwacja:
1. Czy atrament pozostał w miejscu wpuszczenia kropli do wody?
2. Jaki wpływ na rozprzestrzenianie się atramentu w wodzie ma temperatura wody?

Komentarz:
Materia składa się z niewidzialnych gołym okiem drobin: cząsteczek i atomów. Drobiny te są w ciągłym ruchu, dlatego
drobiny stykających się dwóch substancji przenikają z jednej substancji do drugiej. Przenikanie to nazywa się dyfuzją.Najszybciej dyfuzja zachodzi w gazach, dzięki temu na przykład szybko dociera do naszego nosa zapach perfum stojącej obok nas osoby. Znacznie wolniej dyfuzja zachodzi w cieczach, a najwolniej (prawie nie zachodzi) w ciałach
stałych. Szybkość dyfuzji jest tym większa, im szybciej poruszają się cząsteczki, a więc im wyższa jest temperatura
substancji.
5 3 5
2009-11-26T20:29:22+01:00
Do zlewki z zasadą sodową wkraplamy kilka kropli fenoloftaleiny i obserwujemy jak roztwór przybiera malinowy kolor.
2 1 2