Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-27T01:39:35+01:00
Jeśli pinokio powie "zaraz wydłuży mi się nos"niestety powie prawde i tak sie nie stanie.Nos Pinokia wydłużał sie tylko w tedy kiedy nie mówił prawdy,kłamał i oszukiwał.Gdyby powiedział ,że nos wcale mi się nie wydłuża skłamał by i tak by sie stało.
3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-27T01:43:50+01:00
Przypadek Pinokia polega na tym, że przy wypowiedzeniu kłamstwa wydłuża mu się nos. Pozostaje pytanie, co się stanie, jeśli Pinokio stwierdzi "Zaraz wydłuży mi się nos".
Jest to wewnętrzna sprzeczność, czyli tzw. paradoks.
Przypadek Pinokia to inaczej ubrany w słowa Paradoks kłamcy.
Jeśli Pinokio twierdzi, że zaraz się nos mu wydłuży, to zakładając że mówi prawdę, sam fakt jej wyzanania świadczy o tym, że kłamie (mówiąc prawdę, że nos się wydłuży nie może się wydłużyć, bo mówi prawdę). Jest to pokrótce opisany paradoks kłamcy, który mówiąc, że kłamie mówi prawdę a zarazem kłamstwo.
4 4 4