Chciałbym wiedzieć jaki jest najmniejszy wspólny mianownik dla ułamków 4/9
7/12 11/30 i wiedzieć chciałbym też odległość na mapie w skali 1:50000 między punktami A i B wynosi 4 cm . Jaka jest rzeczywista odległość między tymi punktami. I długości boków w skali 1:3 wynoszą 4cm i 6cm jaki jest obwód prostokąta w skali 2:1

P.S. Najlepiej w punktach z góry dzięki

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-27T08:27:04+01:00
1. Najpierw policzmy NWW 9 i 12, rozkłądamy te liczby na czynniki pierwsze:
9| 3
3| 3
1|

12| 2
6| 2
3| 3

Skreślamy powtarzający się czynnik (3) i otrzymujemy, że NWW(9,12)=2*2*3*3=36

Policzmy zatem NWW(36,30)

36| 2
18| 2
9| 3
3 | 3
1

30| 2
15| 3
5| 5
1

Otrzymujemy (po skreśleniu): 5*3*3*2*2=180

180 będzie najmniejszym wspólnym mianownikiem

2. 1 cm to 50000 cm w rzeczywistości
1 cm to 500 m w rzeczywistości

czyli: 500m*4= 2000 m
Odległość w rzeczywistości wynosi 2000 m (2 km)

3. W rzeczywistości zatem: 12 cm i 18 cm
W skali 2:1 - 24 i 36 cm
1 5 1
2009-11-27T08:30:36+01:00
4/9= 80/180
7/12= 105/180
11/30= 66/180

mapa:
200000

dłógość boków:
4cm= 12cm
6cm= 18cm

obwód prostokąta:
2 razy 3 =6cm kwadratowych
2 1 2
2009-11-27T09:40:14+01:00
Najmniejszy wspólny mianownik to 180
4/9+7/12+11/30=80/90+105/180+66/90=251/90=2i71/90
1 1 1