1. Porównaj ciśnienie ucznia o masie m= 40 kg na podłoże, gdy kolejno:
a) stoi na śniegu w butach- jeżeli pole powierzchni każdego buta wynosi Sb=250 cm2
b) stoi na śniegu na nartach, których długość wynosi a1= 1,6 m a szerokość każdej z nich b1= 10 cm
c) stoi na lodzie na łyżwach, z których każda ma długość a2= 25 cm, a szerokość b2= 0,5cm.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-27T15:25:08+01:00
Dane:
m = 40kg
a) Sb = 250cm²
b) a1 = 1,6m, b1 = 10cm
c) a2 = 25cm, b2 = 0,5cm


Żeby wyliczyć ciśnienie, na pierwszym miejscu musimy obliczyć ciężar chłopca:
F = m * g
g (stała grawitacji dla Ziemi) ≈ 9,81 m/s² ≈ 10m/s²
F = 40kg * 10m/s²
F = 400 kgm/s² = 400 N

Wzór na ciśnienie:
p = F/s
p - ciśnienie
F - ciężar
s - powierzchnia

a)
F = 400N
s = 250cm² - zamieniamy cm² na m²= 0,025m² * 2(mnozymy przez 2, ponieważ jest podana powierzchnia jednego buta, a chłopiec zapewne nosi 2 buty:) = 0,05m²

p=F/s
p=400N / 0,05m²
p = 8000Pa ~ 8kPa

b)
Pole powierzchni nart to dwa prostokąty: 2*(a1*b1) = 2*(1.6m*0.1m) = 0.32m²
s = 0,32m²
p = F/s
p = 400N/0,32m²
p = 1250Pa ~ 1.2kPa

c)
Pole powierzchni łyżew to dwa prostokąty: 2*(a2*b2) = 2*(0.25m*0.005m) = 0,0025m²
s = 0,0025m²
p = F/s
p = 400N/0,0025m²
p = 160 000Pa ~ 160kPa
7 4 7
2009-11-27T15:34:07+01:00
Dane: Szukane: Wzór:
m=40kg p=? p=F/S
g=10m/s²
a)S=0,025m²
p=F/2S=400N/0,05m²=8kPa

b)S=1,6*0,1=0,16m²
2S=0,32m²
p=F/2S=400/0,32m²=1,25 kPa

c)S=0,005*0,25=0,00125 m²
2S=0,0025m²
p=F/2S=400/0,0025=160 kPa