Odpowiedzi

2009-11-27T16:08:21+01:00
Grzyby odgrywają istotną rolę w utrzywaniu równowagi ekologicznej na naszej planecie. Jako saprofity pobierają substancje odżywcze z martwych organizmów oraz z podłoży organicznych, uwalniając pierwiastki, które następnie mogą być ponownie włączane w cykle biochemiczne. Gdyby nie ciągły rozkład, podstawowe składniki odżywcze zostałyby uwięzione w ogromnych hałdach martwych zwierząt, odchodów, gałęzi i liści.
Niektóre grzyby tworzą związki symbiotyczne z innymi organizmami. Najbardziej znane jest zjawisko mikoryzy, czyli związek grzyba z korzeniami roślin. Grzyb rozkładający materię organiczną w glebie udostępnia roślinie niezbędne składniki mineralne, a korzenie roślin dostarczają grzybowi pierwotnych i wtórnych produktów fotosyntezy (cukrów, aminokwasów i innych związków organicznych). Innym przykładem związku symbiotycznego są porosty utworzone ze strzępek grzyba i komórek glonów. Znane są również symbiozy grzybów z niektórymi owadami – kornikami, mrówkami czy termitami.
Te same enzymy, które umożliwiają grzybom rozkład odpadków i obumarłych organizmów, pozwalają im bardzo skutecznie rozkładać drewno, tkaniny i produkty spożywcze. Niektóre grzyby powodują corocznie olbrzymie straty magazynowanych produktów i materiałów budowlanych. Ponadto grzyby są wykorzystywane do produkcji piwa oraz wina, a także w piekarnictwie (spulchnianie ciast) czy w przemyśle spożywczym (produkcja sera oraz kwasu cytrynowego, podnoszenie walorów smakowych produktów). Niektóre grzyby jadalne uprawiane są na skalę handlową, inne – zbierane przez grzybiarzy w lesie – są cennym składnikiem potraw. Wartość odżywcza grzybów jest niewielka, zawierają one jednak wiele różnych soli mineralnych i witamin, dorównując pod tym względem warzywom. Użytek kulinarny grzybów opiera się głównie na ich wartościach smakowych i zapachowych. Pewne gatunki drożdży stanowią paszę dla zwierząt domowych.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-27T16:08:34+01:00
1. Zdolność do rozkładu ligniny.
2. Duże znaczenie przy rozkładzie celulozy.
3. Gdyby nie grzyby związki organiczne nie powróciły by do ekosystemu.
4. Porosty jako organizmy pionierskie mają bardzo ważną funkcję glebotwórczą.
2 2 2
2009-11-27T16:10:06+01:00
Rozkładają liście,paprotki itp.na szczątki organiczne.
Były wykorzystywane do produkcji antybiotyków.
Są ważnym składnikiem pokarmowym dla reniferów i piżmowołów.
Służą jako schronienie dla bezkręgowców. ;)
1 5 1