Mam nadzieję, że punkty wystarczą aby ktoś mi pomógł :)
zeszyt ćwiczeń - planeta 3 do gimnazjum jak ktoś ma to poproszę o rozwiązanie zadań:
2/31 ale tylko funkcję administracyjną
5/33 a i b (krzyżówkę zrobiłam)
1/34
2/35
5/36
4/38
5/39
3/40
5/40
6/41
cały temat o strukturze zatrudnienia i problemie bezrobocia
3/44
6/45
1/46
4/47
1/48
2/48
5/49
6/49
:)
z góry dziękuję :)
zaznaczę najlepszą odpowiedź osoby, która pomoże mi najbardziej i to będzie dobrze.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-28T11:31:03+01:00
5/33
a)premier-jest szefem rządu w ustroju politycznym polski, inaczej prezes rady ministrów
b) reprezentóje radę ministrów, kieróje jej płacami, ustala porządek obrad, przewodniczy posiedzeniom, decyduje o składie rady ministrów.

1/34
a) współczynnik przyrostu naturalnego
b) poprawa warunków życia, rozwój nauki, a zwłaszcza nauk medycznych, który pozwoli opanować wiele chorób epidemicznych, ograniczenie wojen lokalnych, zwiększenie długości życia
c)zjawisko głodu, zmiany w naturalnym środowisku, wycinanie lasów, żywiołowa urbanizacja w krajach wysoko rozwijających się

2/35
moim zdaniem w polsce bedzie się zmieniał przyrost naturalny na ujemny.
Przyczyny ujemnego przyrostu naturalnego: starzenie się społeczeństwa, opóźnianie wieku zawierania małżeństw, większa częstotliwość zapadania na choroby cywilizacyjne, warunki ekonomiczne, brak mieszkań, bezrobocie.

5/36
rosja- 146 milionów +
niemcy-82 milionów +
wielka brytania- 59 milionów
francja-58 milionów
włochy- 57 milionów

+ oznacza państwa sąsiadujące z polską

4/38
a) ilość ludzi w wieku przedprodukcyjnym w 1980 roku wynosiła 29% a w 2006 roku 20%. ilość ludzi w wieku produkcyjnym w 1980 wynosiła 59% a w 2006 64%. ilość ludzi w wieku poprodukcyjnym w 1980 roku wynosiło 12% a w 2006 roku 16%.
widzimy tu że ilość ludzi w wieku przedprodukcyjnym maleje a w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym maleje.

b) korzystną dla państwa struktura wiekowa to ludzie w wieku produkcyjnym ponieważ dzięki nim i ich pracy można zapewnić utrzymanie ludzi w wieku przedprodukcyjnym i poprodukcyjnym.

c) w naszym kraju z roku na rok maleje liczba urodzeń a jednocześnie wydłuża się czas trwania życia. z tego powodu zachodzi proces starzenia się polskiego społeczeństwa. wzrasta liczba osób w podeszłym wieku a maleje odsetek ludzi młodych.

d) następstwa ekonomiczne: coraz mniej osób pracuje bowiem zawodowo a coraz więcej korzysta ze świadczeń emerytalnych

5/39
a)policjant ponieważ na niebezpieczną pracę
b) górnik ponieważ pracuje w niebezpieczeństwie i w warunkach które mu szkodzą na zdrowiu

3/str40
a)zielonym:dolnośląskie, śląskie, małopolskie, łódzkie, mazowieckie
żółtym: reszta województw

b)
najmniejszej:
-pomorskie-120
- zachodniopomorskie-73,9
- lubuskie-72,1
-wielkopolskie-113
-kujawsko pomorskie-115
- opolskie-111
-podkarpackie-118
-lubelskie-86,5
-podlaskie-59,3
-warminsko mazurskie-59
-świętokrzyskie-109
największej:
-łódzkie-141
-dolnośląskie-145
-śląskie-379
-małopolskie-215
-mazowieckie-145

c)
-historyczne np.odpływ ludnośći polski
-ekonomoczne np. miejsce pracy i rodzaj rolnictwa

5/40
aglomeracja monocentryczna składa się z jednego dużego miasta i wielu mniejszych
aglomeracja policentryczna tworzy wiele miast wśród których nie ma ośrodka dominującego

6/41
górnośląska----konurbacja----sosnowiec, dąbrowa górnicza, tychy, gliwice, bytom, chorzuw, zabrze, ruda śląska

warszawska---aglomeracja---gradzisk mazowiecki, nowy dwór mazowiecki, konstancin

trójmiejska----konurbacja--gdańsk, sopot, Gdynia

zad.1.str41
Rolnictwo 1970r.było źródłem dochodów większej części ludności naszego kraju.W późniejszych latach nastąpił szybki rozwój przemysłu.Spowodowano to wzrost zatrudnienia w tym sektorze gospodarki.Polska z kraju rolnictwo-przemysłowego stała się krajem przemysłowo -rolniczym.Stopniowo wzrastała również zatrudnienie w usługach.
Wnioski:
Polska z kraju rolniczego pomału przekształca się w kraj przemysłowo-usługowy.

zad.2str.42
a)mazowieckie,małopolskie,śląskie,wielkopolskie
przyczyny: najbardziej rozwinięty obszar gospodarczo,który dał pracę wielu ludziom.
b)północna i zachodnia Polska
Przyczyny:zlikwidowano bowiem większośc przedsiębiorstw przynoszących straty;rozwiązano państwowe pospodarstwa rolne,które w wielu wsiach były głównymi pracodawcami

4/43
-stabilizacja cen produktów rolnych
-zwiększenie dopład do rolnictwa
-produkt polski i odpowiednia cena w europie.

3/44
polityczna:
-wyjazd polaków za granicę związane ze stanem wojennym
- podwojenne przesiedlenie......(wiesz o co chodzi to 2 chmurka z 2 zad.)
-akcja łączenia rodzin
ekonomiczna:
-wyjazd polaków za granicę w celu znaleźienia płatnej pracy

6/45
- polacy przesiedlali się tam (samodzielnie lub pod przymusem )dla lepszego życia. gdy polska stała się znów wolnym krajem po prostu już nie wracali. założyli tam rodziny, pobudowali domy bo tam mają cały dorobek życia i tam wciąż mieszkają
- ludzie jeźdzą tam bo myślą że znajdą tam pracę. twierdzą że w polsce nie ma dla nich warunków.

więcej nie mam...ale licze na naj pozdrawiam ;]









2 5 2
2009-11-28T11:44:08+01:00
2/31
siedziba sejmniku wojewódzkiego
siedziba sejmniku wojewódzkiego
5/33
a)premier(szef rządu)
b) premier szef rady ministrów uchwala projekty i ustawy powołuje go prezydent
1?34a)współczynnik przyrostu naturalnego
b)wyrównywanie strat wojennych
C)przełom lata 60-70rodziły się dzieci mniej licznych roczników
2/35
nieco wzrośnie
5/36
niemcy francja ukraina wielka brytania włochy hiszpania rosja
4/38
a)spadła liczba osób w wieku przedprodukcyjnym liczba osób wzrosła
b)konysta jast duża liczba osób w wieku produkcyjnym
3/40
-warunki przyrodnicze
-wydarzenia historyczne
-migracje wewnetrzne
5/40
aglomeracja monocentryczna
6/41
konurbacja-...-katowice gliwice sląsk sosnowiec
aglomeracja...-warszawa piastow pruszkow
aglomeracja-...-pawiania
aglomeracja-...- krakow
konurbacja...-gdansk gdynia sopot
1 5 1