Witam,

1. Do podanych poniżej związków frazeologicznych dopisać znaczenie:

Przykład:
- stać na czele (przywódca)
- stawać w popach (wstydzić się)


- stać za kimś murem
- stać przed kimś otworem
- srać na uboczu
- stać w miejscu
- stać obiema nogami na ziemi
- stać na szarym końcu
- stać na stanowisku
- nie stać kogoś na coś

2. Do każdego z powyższych związków frazeologicznych ułożyć po jednym zdaniu.


Proszę o odpowiedź.
Liczę na pomoc.

Pozdrawiam ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-28T12:06:41+01:00
1.
a)stać za kimś murem-bronić kogoś
b)stać przed kimś otworem-oferować pomoc
c)stać na uboczu-nie wyróżniać się
d)stać w miejscu-nie rozwijać się
e)stać obiema nogami na ziemi-pewnie stąpać po ziemi,być pewnym swego
f)stać na szarym końcu-nie wyróżniać się,być ostatnim
g)stać na stanowisku-(moim zdaniem to nie jest związek frazeologiczny) być wysoko ustatkowanym
h)nie stać kogoś na coś-(to też nie jest związek frazeologiczny) być ubogim

2.
a)Asia stanęła murem za Klaudią.
b)Przede mną cały świat stoi otworem.
c)Maciek cały czas stoi na uboczu.
d)Moja koleżanka ciągle stoi w miejscu
e)Moja mama stoi obiema nogami na ziemi.
f)Nieśmiała dziewczyna z mojej klasy zawsze stoi na szarym końcu.
g)Mój tata stoi na wysokim stanowisku.
h)Oli nie stać na tego batonika.

:)
6 2 6
  • Użytkownik Zadane
2009-11-28T12:17:43+01:00
Zad1Do podanych poniżej związków frazeologicznych dopisać znaczenie:

Przykład:
1 stać na czele (przywódca)
2 stawać w popach (wstydzić się)
3 stać za kimś murem- czyli ktoś ma nasze zdecydowane poparcie
4 stać przed kimś otworem- bycie otwartym lub dostępnym
5stać na uboczu-( wyrażać sprzeciw),
6 stać w miejscu- to znaczy cofać się lub nie spełniać się
7stać obiema nogami na ziemi- o nic się nie martwić, być realistą, nie bujać w obłokach
8 stać na szarym końcu- zajmować ostatnie miejsce w rankingu
9 stać na stanowisku- Postawić kogoś na jakimś stanowisku, na czele czegoś, kogoś lub jakimś miejscu
10nie stać kogoś na coś- nie móc czegoś kupić

zad2. Do każdego z powyższych związków frazeologicznych ułożyć po jednym zdaniu.
1 Kapitan statku stanął na czele steru.
2Ania przyłapana na ściąganiu stanęła w popach.
3Gdy prasa zarzucała dyrektorowi kopalni niegospodarność, pracownicy stanęli przy nim murem.
4Przyszłość stoi przed nami otworem.
5 Kasia trzymała się od głosowania na uboczu.
6 Nie lubię stać w miejscu, lubię dyktować warunki.
7 Moja mama stoi obiema nogami na ziemi więc się nie martwi o nic.
8 Polska jest na szarym końcu w rankingu służby zdrowia.
9 Julka stoi w kącie.
10 Nie stać mnie na nowy samochód.
4 3 4