Potrzebuję interpretację tego wiersz :

KASZTAN - TADEUSZ RóżEWICZ

Najsmutniej jest wyjechać
z domu jesiennym rankiem
gdy nic nie wróży rychłego powrotu

Kasztan przed domem zasadzony
przez ojca rośnie w naszych oczach

matka jest mała
i można ją nosić na rękach

na półce stoją słoiki
w których konfitury
jak boginie ze słodkimi ustami
zachowały smak
wiecznej młodości

wojsko w rogu szuflady już
do końca świata będzie ołowiane

a Bóg wszechmocny który mieszał
gorycz do słodyczy
wisi na ścianie bezradny
i żle namalowany

Dziećiństwo jest jak zatarte oblicze
na złotej monecie która dżwięczy
czysto.

2

Odpowiedzi

2009-11-28T16:59:09+01:00
Podmiot liryczny w wierszu jest domyślny. Jest to najprawdopodobniej bohater tego wiersza, chłopak, mężczyzna, który opuszcza swój rodzinny dom. Opowiada tak, jakby mówił o czymś co już było, wspomina rodzinny, ciepły dom i beztroskie dzieciństwo.

"Dzieciństwo jest jak zatarte oblicze
na złotej monecie która dźwięczy
czysto. "

Dzieciństwo to najwspanialszy czas w naszym życiu, kiedy wszystko jest proste i niewinne.
13 3 13
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-28T17:06:36+01:00
Autorem wiersza jest Tadeusz Różewicz. Utwór nosi tytuł Kasztan, ma budowę nieregularną, jest biały i nie rymowany. Składa się z 7 zwrotek po kolei 3,2,2,5,2,4 i 3 wersowych. Utwór ten jest pełen środków stylistycznych takich jak: porównania "dzieciństwo jest jak zatarte oblicze", epitety "wiecznej młodości" , personifikacja "wisi na ścianie bezradny".Tematem dzieła jest życie, przemijanie, młodość i wspomnienia oraz wyruszaniu w świat i pożegnaniu.
12 3 12