Odpowiedzi

2009-11-28T19:18:41+01:00
Procedura rozwiązywania parlamentu

W większości współczesnych państw europejskich przyjęta jest instytucja rozwiązywania parlamentu przed upływem kadencji, na przykład, jeśli premier poda swój rząd do dymisji. Jedynym państwem Europy, w którym procedura wcześniejszego rozwiązania parlamentu nie ma miejsca jest Szwajcaria. Uprawnienia rozwiązania parlamentu może posiadać:
-Sam parlament lub jedna z jego izb (na przykład Polska, Wielka Brytania);
-Głowa państwa, czyli prezydent (na przykład Niemcy, Wielka Brytania, Polska, Francja);
-Rząd, czyli szef rządu – premier (na przykład Szwecja).1

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że najczęstszym powodem uzasadniającym rozwiązanie parlamentu przed upływem kadencji jest jego niezdolność do powołania rządu. W Polsce parlament może być rozwiązany przez Prezydenta. Premier zwraca się z wnioskiem do głowy państwa o rozwiązanie parlamentu.
Sytuacje w których Prezydent RP może skrócić kadencję Sejmu

Prezydent RP skraca kadencję Sejmu, w następujących przypadkach:
Parlament nie uchwalił budżetu (tzw. tryb fakultatywny rozwiązania sejmu, a więc nieobowiązkowy);
Rząd nie został stworzony, wówczas parlament obligatoryjnie zostaje rozwiązany.

Źródło: http://www.wos.org.pl/wladza/premier-a-organy-wladzy-ustawodawczej.html
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
  • JJK
  • Początkujący
2009-11-28T19:20:35+01:00
W Polsce parlament może być rozwiązany przez Prezydenta. Premier zwraca się z wnioskiem do głowy państwa o rozwiązanie parlamentu. W ciągu jednego roku parlament może być rozwiązany tylko raz. Według Konstytucji, parlament ma na przyjęcie budżetu 4 miesiące od daty złożenia projektu w Sejmie.
8 3 8
2009-11-28T19:21:47+01:00
1. Na wniosek premiera: W Polsce parlament może być rozwiązany przez Prezydenta. Premier zwraca się z wnioskiem do głowy państwa o rozwiązanie parlamentu.

2. Jeżeli sejm w terminie nie uchwali ustawy budżetowej, to może parlament rozwiązać prezydent.
5 3 5