Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-28T20:17:38+01:00
Proszę bardzo :)


Jezioro morenowe - rodzaj jeziora polodowcowego, powstałe w obniżeniu pomiędzy wzniesieniami moren czołowych i obniżeniu moreny dennej. Charakteryzują się dużą powierzchnią, małą głębokością, rozwiniętą linią brzegową i łagodnymi brzegami.
Przykładami są jeziora: Śniardwy, Mamry, Niegocin w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich, a także niektóre jeziora Finlandii. Jeziora morenowe zdarzają się również w górach. W polskich Tatrach przykładem jest Smreczyński Staw.
jezioro zastoiskowe - rodzaj jeziora lodowcowego utworzonego na przedpolu lodowca w wyniku zatamowania naturalnego odpływu wód lodowcowych przez jęzor lub czoło lodowca.
Jezioro rynnowe – rodzaj jeziora polodowcowego, wypełniającego obniżenie rynny polodowcowej, zazwyczaj długie, wąskie, kręte, głębokie i o stromych brzegach. Często tworzą ciągi, które wyznaczają przebieg dawnych rynien.
Jeziora rynnowe tworzyły się zwykle pod lodowcem lub przed czołem lodowca, w wyniku erozji płynących pod lodem rzek lub w wyniku erozji glacjalnej. Kierunki rynien związane są z układem moren czołowych. Zwykle rynny ułożone są prostopadle do ich ciągów. W związku z tym, że jeziora tego typu są bardzo głębokie spełniają rolę kontaktową pomiędzy poszczególnymi warstwami wodonośnymi.
Przykładami polskich jezior rynnowych są: Miedwie, Gopło, Drwęckie, Jeziorak, Lednica, Tałty, Nidzkie, Hańcza, Raduńskie, Jezioro Mikołajskie, Jezioro Dominickie.
Oczko polodowcowe, oczko wytopiskowe – małe, przeważnie okrągłe jezioro, powstałe w zagłębieniach po wytopieniu się brył martwego lodu. Często spotykane na obszarach ostatniego zlodowacenia. Przykładem może być Kotlinowy Stawek w Dolinie Gąsienicowej w Tatrach.
6 4 6
2009-11-28T20:20:33+01:00
Morenowe- Śniardwy, Mamry, Niegocin. Płytkie, rozległe, mają urozmaiconą linię brzegową. Wypełniają zagłębienia pomiędzy pagórkami morenowymi
rynnowe- Jeziorak, Gopło, Hańcza. Podłużny kształt, głębokie
oczka polodowcowe- (wytopiskowe) małe, okrągłe zbiorniki, płytkie
zatoiskowe- rodzaj jeziora lodowcowego utworzonego na przedpolu lodowca w wyniku zatamowania naturalnego odpływu wód lodowcowych przez jęzor lub czoło lodowca.( to z wikipedii)
2 4 2