1)Pojęcia: Hellada, Demagog, Mit, Mitologia, Demokracja, Zgromadzenie Ludowe, Strateg, Politeizm, Ateny, Sparta, Ostracyzm, Geruzja, Eklezja, Heloci, Pięciobój, Hoplita, Helota, Polis, Kolonia Grecka - Metropolia, Gimnazjon
2)Postaci: Dariusz I Wielki, Fidiasz, Myron, Herodot, Perykles
3)Bogowie(dziedziny opiekuńcze oraz atrybuty władzy): Posejdon, Zeus, Hefajstos, Hermes, Tres, Apollo, Hades, Asklepios
4)Daty oraz miejsca bitew/wydarzeń: 776 r. p.n.e., 490 r. p.n.e., 480 r. p.n.e., 338 r. p.n.e., 333 r. p.n.e.
Dowódcy bitw oraz zwycięzcy/pokonani: Termopile, Maraton
5)Rola wychowania spartańskiego
6)Znaczenie kultury hellenistycznej
7)Filozofowie: Arystoteles, Sokrates

(Śladami Przeszłości Str.56 - 100)

Bardzo proszę o pomoc !

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-29T13:02:14+01:00
Hellada - nazwa starożytnej Grecji.
Mitologia - zbiór mitów
Demokracja - forma ustroju
Politeizm - wiara w wielu bogów
Polis- miasto państwo
Posejdon- władca mórz , jego atrybutem był trójząb
Zeus- władca wszystkich bogów i olimpu , jego atrybutem był piorun
Hefajstos- bóg kowali, sporządził pioruny dla Zeusa
Hermes- posłaniec bogów
Apollo- opiekun sztuki
Hades-władca podziemi
776 r- pierwsze igrzyska olimpijskie
490- bitwa pod maratonem
Niestety nie wiem wszystkiego. ;)
8 3 8
2009-11-29T13:44:54+01:00
1)
Hellada - dawna nazwa Grecji.
Demagog - przywódca ludu. Zabierał głos i podejmował decyzje.
Mit - opowieśc o bogach i herosach zawierająca pouczenia.
Mitologia - zbiór mitów.
Demokracja - ustrój w Atenach
Zgromadzenie Ludowe - eklezja, zbieranina ludzi który mieli obrady na temat przyszłości państwa.
Strateg - dowódca armi i floty
Politeizm - wiara w wielu bogów.
Ateny - państwo- miastwo(polis)
Sparta - (polis)
Ostracyzm - wygnanie człowieka z miasta.
Geruzja - rada starszych w sparcie.
Eklezja = zgromadzenie ludowe
Heloci - niewolnicy, urawiali Ziemie
Pięciobój - 5 konkurencji na igrzyskach olimpijskich
Hoplita - wojski, żołnierze
Helota - niewolnik spartański
Polis - miasta-państwa
Kolonia Grecka - zakładali je żeglarze na morzu czarnym
Metropolia - polis
Gimnazjon - miejsca do ćwiczeń.


2)
Fidiasz, - rzeźbiarz posąg ateny i zeusa
Myron, - rzeżbiarz twórca Dyskobola
Herodot, -matematyka, geografia, historia
Perykles - przywódca

3)
Posejdon,- morze
Zeus,-pioruny i deszcz
Hefajstos, - ogień, opiekun kowali
Hermes, -opiekun wedrowców,kupców i złodziej
Tres, - ...
Apollo,- sztuka i piękno
Hades, - podziemi
Asklepios- choroby

4)
776 r. p.n.e., - 1 igrzyska olimpijskie
490 r. p.n.e., - bitwa pod Maratonem
480 r. p.n.e., - bitwa pod Salamie
338 r. p.n.e., - Utrata niepodległości przez Ateny
333 r. p.n.e. - nie wiem chyba ze data 393 to ostatne igrzyska

5)
Chodzi o to ze spratanie od najmłodszych lat uczyli młodzież i dzieci walki.

6)...


11 3 11