Odpowiedzi

2009-11-29T16:01:14+01:00
Wzorzec idealnego świętego w kulturze średniowiecza
3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-29T16:12:34+01:00
Moim zdaniem najlepszy przykład to św. Aleksy
opowieść o nim o jego dziejach ---> ,,Legendy o św. Aleksym"

św. Aleksy jako wzór idealnego ascety:
w średniowieczu był to jeden z najbardziej rozpowszechnionych wzorców osobowych. Polegał on na świadomym zrezygnowaniu przez człowieka z ziemskich przyjemności, życia w ubóstwie....
i właśnie Aleksy, który urodził się w rodzinie rzymskich patrycjuszy porzucił dostatnie życie udał się za morze by służyć Bogu, wiódł życie przed pewnym kościołem, pewnego razu zdarzył się cud, Aleksego wpuszczono do kościoła, zaczęto uznawać go za świętego, więc Aleksy który nie pragnął rozglosu udał się z powrotem do swojego domu i wiódł w domu swego ojca życie żebraka(ojciec ani rodzia go nie poznała, a on nie chciał, żeby go poznali) po 16 latach życia takiego , zmarł on, wtedy zdarzył się cud- wszystkie dzwony w rzymie zaczęły dzwonić w tym samym czasie
aleksy czując że zbliza sie śmierć, spisał swe męki w liście, który znaleziono przy nim po jego śmierci . w ten sposób jego rodzina poznała go . No i został świętym.

;) czyli chodzi tu o to, że Aleksy nie pragnął rozgłosu więc jest najlepszym przykładem średniowiecznego świętego ;)
4 4 4