Wymień rzeki o ujściu deltowatym i lejkowatym.

Ogólnie o deltowatym mam spooooro więc proszę głównie o lejkowate. I gdzieś z około 10 (z podziałem na kontynenty)

ps. Byłbym zobowiązany gdybyście podali od razu link do strony z której ewentualnie braliście

2

Odpowiedzi

2009-11-29T20:19:09+01:00
Lejkowate:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Estuarium
* Zatoka Świętego Wawrzyńca
* Żyronda (Gironde) - ujście Garonny
* ujście Loary
* ujście Tamizy
* Zatoka Chesapeake
* La Plata
* ujście Tagu
* ujście Sekwany
* ujście Gambii
* ujście Łaby

Deltowe:
*Ganges
*Missisipi
*Orinoko
*Wołga
*Rodan
*Nil
52 4 52
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-29T20:24:04+01:00
Jak masz z deltowatym to z lejkowatym są te pozostałe ;)
A tak ogónie mówiac :
- deltowate powstają w miejscach gdzie rzeka nanosi dużo osadów a nie występuja silne prądy ani pływy morskie - osady zostaja przy ujsciu rzeki i buduja deltę
- lejkowate powstają w miejscach gdzie występują silne prądy lub pływy morskie, które zabieraja osady i przenoszą na wieksze odległości

Przykłady ujść lejkowatych:
La plata- ujście Parany, rzeka św. Wawrzyńca, Tamiza, Loara, Tag, Sekwana
Dane z atlasy i mojej głowy tak wiec nie podaje linków

Ps. lejkowate to inaczej estuarium
45 3 45