Mięta rosła na terenie w kształcie sześciokata foremnego. Jedna z dwóch równych czesci tego obszaru przeznaczono na inne uprawy. Teraz mieta zajmuje obszar w kształcie trapezu równoramiennego. Uzupełnij zdanie "jeżeli obwód pierwotnego obszaru na którym rosłą mięta był równy x dm to obwód nowego wynosi ... cm "

Prosze o obliczenie !

3

Odpowiedzi

2009-11-30T13:26:18+01:00
Liczymy bok tego sześciokąta:
x dm / 6 = (x / 6) dm

Sześciokąt foremny można podzielić na trójkąty równobocze o bokach
(x / 6) dm.

Obwód trapezu równoramiennego będzie równy:
(x / 6) dm (mniejsza podstawa), plus

2 * (x / 6) dm (ramiona trapezu), plus

2 * (x / 6) dm (większa podstawa).

Czyli obw. trapezu wynosi (5 / 6) x dm3
2 3 2
2009-11-30T13:26:33+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-30T13:36:31+01:00
Bok sześciokąta ma długość x/6 dm. Przekątna tego sześciokąta będzie dłuższą podstawą trapezu równoramiennego. Sześciokąt można podzielić na 6 jednakowych trójkątów równobocznych, co pomaga nam dojść do tego, że dłuższa podstawa ma długość 2*(x/6)dm pozostałe trzy boki leża na obwodzie sześciokąta, więc maja długość (x/6)*3. Skoro wynik ma być podany w centymetrach to, tą sumę : 2x/6 + 3x/6 trzeba pomnożyć razy 10. Wynik 50x/6 cm = 25/3 cm = 8 1/3 cm
2 3 2