Odpowiedzi

2009-11-30T15:40:35+01:00
1)

mr1=400g ms1=?
cp1=5% cp2=?
m rozpuszczalnika=100g

cp=ms/mr*100%

ms1=cp1*mr1/100%
ms1=5%*400g/100%
ms1= 20g

dodano wody więc masa substancji (ms) nie ulega zmianie więc: ms1=ms2=ms

zmienia sie masa roztworu: mr2=mr1+mrozp.
mr2= 400g+100g=500g

cp2=ms/mr2*100%
cp2=20g/500g*100%
cp2=4%

2)

mr1=300g
cp1=10%
mr2=200g

ms1=10%*300g/100%
ms1=3g

odparowano tylko wodę wiec: ms1=ms2=ms=3g

cp2=3g/200g*100%
cp2=1,5%
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-30T15:45:51+01:00
Zad.1
Dane:
Cp1= 5%
mr= 400g
mH₂O=100g
Szukane:
Cp2= ?

Cp= 5% oznacza to, że w 100g roztworu znajduje się 5g substancji.
Na początku chcemy obliczyć ile gram substancji znajduje się w 400g roztworu. Układamy proporcje:
5g -- 100g
x -- 400g
x=20g (subst.)

Następnie wiemy, że do roztworu dolano 100g H₂O czyli:
400g (roztworu) + 100g H₂O = 500g (roztworu)
Więc:
20g -- 500g
x -- 100g
x=4g
Odp. Cp2 wynosi 4%

Zad.2
Dane:
Cp1=10%
mr=300g
mH₂O=100g
Szukane:
Cp2=?
Analogicznie jeśli Cp=10%, oznacza to, że w 100g roztworu znajduje się 10g substancji. Tak samo chcemy obliczyć ile gram substancji znajduje się w 300g roztworu. tworzymy proporcje:
10g -- 100g
x --300g
x=30g
Teraz wiemy, że odparowano 100g H₂O czyli:
300g (roztworu) - 100g H₂O = 200g (roztworu)

Układamy proporcje:
30g -- 200g
x -- 100g
x= 15g
Odp: Cp2 wynosi 15%