Odpowiedzi

2009-11-30T19:11:15+01:00
- Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego.
- umiarkowany przejściowy
-Masy powietrza o różnych właściwościach przemieszczających się znad Atlantyku, kontynentu azjatyckiego, obszaru arktycznego, basenu morza Śródziemnego.
-Średnia temperatura w polsce wynosi ok 18 stopni C
-Najwyższe średnie roczne sum opadów odnotowuje się w górach powyżej 1700mm. Średnia temperatura opadów w polsce wynosi 600mm
-w polsce wystepuje 6 pór roku:przedwiośnie, wiosna, lato, jesień, przedzimie, zima
-w Polsce istnieją duże różnice długości okresu wegetacyjnego pomiędzy różnymi regionami, np w dolinie Odry okres ten trwa ok 225 dni, w w woj. pldlaskim 190 dni.



Proszę bardzo;) powinno być dobrze;)
5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-30T19:35:10+01:00
Klimat umiarkowany przejściowy pomiędzy klimatami
- umiarkowanym oceanicznym na zachodzie
-umiarkowanym kontynentalnym na wschodzie.

Powietrze: polarno-morskie, polarno-kontynentalne, arktyczne, zwrotnikow-morskie i zwrotnikowo-kontynentalne

Tepm:


Wyróżniamy 6 pór klimatycznych w ciągu roku
– Przedwiośnie (średnia dobowa temperatura od 0 do 5ºC)
– Wiosna (średnia dobowa temperatura od 5 do 15ºC)
– Lato (średnia dobowa temperatura od 15ºC)
– Jesień (średnia dobowa temperatura od 5 do 15ºC)
– Przedzimie (średnia dobowa temperatura od 0 do 5ºC)
– Zima (średnia dobowa temperatura poniżej 0ºC)

Średnie roczne temperatury powietrza wynoszą 7 - 8,5C. W miarę przesuwania się na południowy zachód rosną one systematycznie od ok. 6C na Pojezierzu Suwalskim do 8C na nizinie Śląskiej, w centrum Wielkopolski oraz w rejonie Krakowa i Przemyśla.


Długość okresu wegetacyjnego:

180 dni - Pojezierze Suwalskie i Ełckie
190 dni - Pojezierze Mazurskie i Kaszubskie
200 dni - wschodnia część Pojezierza Pomorskiego
210 dni - Nizina Podlaska, Mazowiecka i pas wyżyn
220 dni - Wielkopolska, Kujawy i Podkarpacie
powyżej 220 dni Polska zachodnia, Nizina Śląska i Kotlina Sandomierska

Opady: Wahają się od 600mm na rok w środkowej części kraju nawet do 1800mm w Tatrach.
zależą od:
wysokości nad poziomem morza
ukształtowania powierzchni
ekspozycji stoków
4 3 4
2009-11-30T19:43:49+01:00
Klimat polski zaliczany jest do strefy klimatycznej umiarkowanej, grupy klimatów ciepłych,typu przejściowego.
CZYNNIKI STREFOWE (radiacyjne)
-wysokość słońca nad horyzontem warunkująca ilość docierającej do powierzchni ziemi energii słonecznej
-czas dopływu energii słonecznej do powierzchni ziemi ,na który ma wpływ długość dnia.
punkt obserwacyjny Przyl.Rozewie;szerokość geograficzna 54stopnie50'N kąt padania promieni słonecznych dnie w dniu;21 VI ;58stopni37' ,23 XII 11stopni43' ,czas trwania dnia najdłuższego (21 VI)17h15min.najkrótszego(23XII)7h3min.
Szczyt Opołonek;szer,geogr.49stopni00',kąt padania w południe 21VI64stopnie27',23XII 17stopni33',dzień najdłuższy16h 9 min,najkrótszy8h9min.
CZYNNIKI METEOROLOGICZNE(cyrkulacje)
-masy powietrza kształtujące się w układach barycznych,mogą mieć różne cechy w zależnośći od powierzchni nad jaką się kształtowały
-układy baryczne nad Polską często przemieszczaja sie niże z frontami atmosferycznymi ,ponieważ nasz kraj położony jest w strefie przeważających wiatrów zachodnich
Główne ośrodki baryczne kształtujące klimat polski dzielimy na;
-stałe -niż Islandzki,wyż azorski
-sezonowe-wyż wschodnioazjatycki,niż południowo azjatycki
MASY POWIETRZA NAD POLSKĄ
-polarnomorskie
-polarno kontynentalne
-arktyczne morskie
-arktyczne kontynentalne
-zwrotnikowe morskie
-zwrotnikowe kontynentalne
TEMPERATURA
-średnia roczna temperatura powietrza obniża się od około 8,5stopniC na zachodzie kraju do około 6 stopniC na północnym wschodzie.
-średnia temperatura stycznia obniżąją się od około -1 stopni C na zachodzie do poniżęj -5 na północnym wschodzie
-średnie temperatury lipca rosną od południa od około 9 stopni C w najwyższych partiach Tatr do ponad 18 stopni C.
regiony polski ;najcieplejsze;Nizina Śląska,zachodnia część Kotliny Sandomierskiej.
najchłodniejsze;Karpaty,Sudety,Gory Świętokrzyskie,Pojezierze Suwalskie,
OPADY
-średnia roczna suma opadów wynosi około 600mm.,największe występują w górach 1700mm,i nad morzem,.średnio notuje się około 140 dni z opadem w południowo wschodniej Polsce i do 240 dni w Karkonoszach.Około 40% opadów skupia się w trzech miesiącach letnich
PORY ROKU
zima,przedwiośnie,wiosna,lato,jesień ,przedzimie
OKRES WEGETACJI
-to nieprzerwany okres ze średnią dobową temperaturą wyższą lub równą 5stopni C ,co uniemożliwia rozwój roślin.Najdłuzszy jest na zachodniej części Pojezierza Pomorskiego i Wielkopolskiego,Nizinie Śląskiej w okolicach Wrocławia Kotlinie Oświęcimskiej i Sandomierskiej(powyżej 220 dni),najkrótszy w górach i północno wschodniej Polsce(ponizej 190 dni)
3 3 3