Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-30T20:08:28+01:00
Ucho - słoń komuś nadepnął (nastąpił) na ucho, nadstawiać uszu, uszy puchną, powyżej uszu
noga - stanąć na własnych nogach, brać nogi za pas, być gdzieś jedną nogą, bronić się rękami i nogami, być na nogach, padać z nóg
głowa - walić głową w mur, wylać kubeł zimnej wody na głowę, walić głową w mur, pójść po rozum do głowy, łamać głowę
1 5 1
2009-11-30T20:13:57+01:00
Nie wiem, czy potrzebujesz wyjaśnienia tych związków, ale na wszelki wypadek napiszę.
NOGA -
być (już) gdzieś jedną nogą. - omal czegoś nie osiągnąć.
być jedną nogą na tamtym świecie - omal nie umrzeć; znaleźć się o krok od śmierci
dać nogę - uciec, szybko skądś zwiać
czyjaś noga gdzieś nie postanie (nie postała) - ktoś nie chce mieć z czymś (też: z kimś do czynienia; ktoś nie ma zamiaru nigdy pojawić się w jakimś konkretnym miejscu
iść noga za nogą - poruszać się bardzo wolno; iść powoli
noga się komuś powinęła - ktoś popełnił błąd
skoczyć na jednej nodze - pobiec gdzieś bardzo szybko
wstać lewą nogą - mieć od rana bardzo zły humor; być w fatalnym nastroju

UCHO -
słoń komuś nadepnął na ucho - o kimś pozbawionym słuchu muzycznego

GŁOWA (w słowniku było ogromnie dużo wyjaśnień, wybrałam 7 ) -
tłuc głową w mur - nie móc pokonać jakiejś przeszkody; borykać się z problemami niemożliwymi do przezwyciężenia
bić kogoś na głowę - być od kogoś dużo lepszym, znacznie przewyższać kogoś pod jakimś względem
coś chodzi komuś po głowie - ktoś ma jakiś pomysł; kogoś dręczy jakaś uporczywa myśl
mieć bystrą głowę - być inteligentnym, rozumnym
mieć coś (kogoś) na głowie - mieć jakiś problem, martwić się z jakiegoś powodu
coś komuś strzeliło do głowy - ktoś wpadł na jakiś pomysł (z reguły nie najlepszy)
wbić (wbijać) sobie coś do głowy - uprzeć się, usilnie starać się czegoś nauczyć, zapamiętać

1 5 1