1. Dlaczego przed zakrętem drogi kierowcy powinni zmniejszyć prędkość ruchu kierowanego przez siebie pojazdu?

2. Przy rąbaniu drewna siekierą trzeba ją podnosić wysoko w górę i z rozmachem uderzać w drewno. Po co potrzebny jest tu rozmach, a nie wystarczy naciskanie ostrzem siekiery na drewno?

3. Dlaczego kierowca samochodu wyposażonego w tzw. miękkie resory i dobre amortyzatory nie odczuwa wstrząsów, mimo że koła wykonują silne drgania na nierównościach drogi?

1

Odpowiedzi

2009-05-31T12:17:26+02:00
1. na zakręcie występuje siła odśrodkowa Fr=mv²/2 , która , po przekroczeniu siły wynikającej z tarcia samochodu o podłoże , może spowodować tzw wypadnięcie z zakrętu, a nawet przewrócenie pojazdu. Widzimy we wzorze, że siła ta jest w kwadracie, a więc dwukrotne zmiejszenie prędkości pojazdu powoduje czterokrotne zmniejszenie siły odśrodkowej. Kierujący powinien zmniejszyć prędkość ze względów bezpieczeństwa.
2. Wykonując zamach siekierą, nadajemy jej dużą energię kinetyczną (wynikającą z zamiany energi potencjalnej podniesionej siekiery), umożliwiającą wykonanie pracy rozcięcia drewna. Samo naciskanie nie wystarcza, bo wówczas siekiera nie posiada niezbędnej ilośći energii.
3. Dobry amortyzator, to taki, który nie stawia oporów wsuwania tłoka przy wpadaniu koła w nierówność, a utrudnia jego wysuwanie. Miękkie resory - uginają się przy każdej nierówności. Współpraca tych urządzeń powoduje, że koło pojazdu wpada i wychodzi z nierówności nie odrywając się od podłoża, natomiast nadwozie pojazdu ulega wielokrotnie zmniejszonym drganiom.
5 5 5