Odpowiedzi

2009-12-01T18:06:06+01:00
Dlatego że grupa krwi ) może być podawana obojętnie jakiej grupie krwi, czyli pasuje do wszystkich
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-01T18:06:43+01:00
Grupa krwi jest kluczem do całego układu odpornościowego organizmu. Kontroluje ataki wirusów, bakterii, różnych infekcji, związków chemicznych, stresu i wielu innych intruzów i stanów, mogących naruszyć układ immunologiczny.Słowo immunologiczny pochodzi z łacińskiego „immunis”, które to pojęcie oznaczało miasto w Imperium Rzymskim, od którego nie żądano płacenia podatków. Układ odpornościowy działa tak, aby określać, kto jest wrogiem, a kto przyjacielem twego organizmu. Jest to zasadnicza funkcja, ponieważ bez niej układ odpornościowy mógłby zaatakować własne tkanki przez pomyłkę lub pozwoliłby wniknąć niebezpiecznym organizmom do ciała. Mimo całej swojej złożoności, układ odpornościowy ma dwie podstawowe funkcje: rozpoznanie „nas” i niszczenie „ich”. W tym względzie organizm działa jak wielkie przyjęcie tylko dla zaproszonych. Jeśli gość okaże właściwe zaproszenie, strażnicy pozwolą mu wejść i się zabawić. Jeśli gość nie ma zaproszenia lub okazał sfałszowane, zostanie usunięty.

Natura wyposażyła nasz układ odpornościowy w bardzo wymyślne metody określania, czy substancja w organizmie jest obca, czy nie. Jedna metoda to markery chemiczne zwane antygenami, które znajdują się na komórkach naszego organizmu. Każda forma życia, od najprostszego wirusa aż do człowieka, ma unikatowe antygeny, które są jak chemiczny odcisk palca. Jeden z najpotężniejszych antygenów to ten, który określa grupę krwi. Antygeny każdej grupy krwi są tak czułe, że kiedy działają efektywnie, są najlepszym strażnikiem bezpieczeństwa układu odpornościowego. Kiedy twój układ odpornościowy wychwytuje coś podejrzanego (tj. obcy antygen z bakterii), jedną z pierwszych rzeczy, której poszukuje, jest antygen twojej grupy krwi, aby mu podpowiedział, czy intruz to przyjaciel czy wróg.

Każda grupa krwi ma inny antygen o specyficznej strukturze chemicznej. Grupa krwi bierze nazwę od antygenu grupy krwi, który masz „zapisany” w czerwonych komórkach krwi.Struktura chemiczna grup krwi przypomina pewnego rodzaju anteny nadawcze, promieniujące z powierzchni naszych komórek w daleką przestrzeń.

* Te anteny składają się z długich łańcuchów wielokrotnie złożonego cukru zwanego fukozą, który sam tworzy najprostszą z grup krwi – 0. Pierwsi odkrywcy grupy krwi dali jej symbol 0. Ta antena służy jako baza dla innych grup krwi – A, B i AB.

* Grupa krwi A powstaje wówczas, gdy do fukozy dodawany jest inny cukier, zwany N-acetylogalaktozaminą. Tak więc fukoza plus N-acetylogalaktozamina to grupa krwi A.
* Grupa krwi B, także oparta na antygenie 0 lub fukozie, ma dołączony jeszcze inny cukier, zwany D-galaktozaminą. Tak więc fukoza plus D-galaktozamina tworzą grupę krwi B.

* Grupa krwi AB opiera się na antygenie 0, fukozie oraz dwóch cukrach, N-acetylogalaktozaminie i D-galaktozaminie. Tak więc fukoza plus N-galaktozamina plus D-galaktozamina tworzą grupę krwi AB.

Zazwyczaj kiedy ludzie podają swoją grupę krwi, mówią: „mam A dodatnią” lub „mam 0 ujemną”. Te odmiany lub podgrupy w grupach krwi odgrywają stosunkowo niewielką rolę. Ponad 90 procent wszystkich czynników grupy krwi związanych jest z tym, czy posiadasz grupę krwi – 0, A, B lub AB.
3 5 3